Literacy in language teaching : a task-based material package for the 6th grade
Authors
Date
2012Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tutkielman tavoitteena on saada aikaan kuudesluokkalaisille englannin oppijoille monipuolisempaa oppimateriaalia, jossa pääpaino on kirjoittamisen ja lukemisen tehtävillä. Lisäksi tavoitteena on tehdä materiaali, joka kielenoppimisen näkökulmasta tarjoaa holistisemman oppimistyylin kuin nykyiset koulussa käytettävät oppimateriaalit. Materiaalipakettiin sisälletyksi opetusmenetelmäksi valittiin tehtävä-lähtöinen opetusmetodi, koska se toimii hyvin kirjoittamisen ja lukemisen tehtävien kanssa. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu kirjoittamiseen ja lukemiseen (literacy) liittyvistä tiedoista sekä tehtävälähtöisen oppimis- ja opetusmetodin tarkastelemisesta. Materiaalipaketin viitekehyksessä tarkastellaan myös kuudesluokkalaisia materiaalipaketin kohderyhmänä, tehtävälähtöisen oppimis- ja opetusmetodin sopimista kirjoittamisen ja lukemisen tehtäviin sekä opettajan ja oppilaan rooleja materiaalipaketin sisällyttämän kurssin sisällä, kun ajatellaan tehtävälähtöisen metodin lähtökohtia. Materiaalipaketti sisältää kirjoittamisen ja lukemisen tehtäviä, joista osaa opettajan on mahdollista poimia käyttöön yksittäisinä lisätehtävinä luokkaan. Materiaalipaketin tavoitteena on myös toimia itsenäisenä kurssina, ottaen kuitenkin huomioon, ettei sen tarkoitus ole korvata olemassa olevia materiaaleja. Toisin sanoen, kurssi toimii ylimääräisenä lisänä, jos sellainen on mahdollista järjestää. Materiaalipaketin tehtävät pohjautuvat erilaisiin teksteihin ja rinnastettaviin muotoihin, kuten kuviin, videoihin ja Internet-materiaaleihin, joiden pohjalta tehtävälähtöinen oppiminen mahdollistetaan. Materiaalipaketin alussa on kurssiin ja tehtäviin liittyvät ohjeet sekä opettajalle, että oppilaalle, jonka pohjalta tehtäviä on hyvä lähteä käymään eteenpäin.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Let's talk business! : a task-based material package of public speaking and small talk in the BELF context
Konttinen, Miia (2012)Arvioiden mukaan lähivuosina yli kolmannes maailman ihmisistä käyttää englannin kieltä. Tämä on jo vuosia näkynyt ja tulee myös tulevaisuudessa yhä enemmän näkymään kansainvälisessä liike-elämässä, jossa englantia käytetään ... -
Once upon a time : perceptual learning styles in empowering EFL learners : a task-based teaching material package
Nygård, Kaisa (2012)Oppimistyyli on yksi oppimiseen vaikuttavista yksilöllisistä tekijöistä. Jokaisella oppijalla oma on oppimistyylinsä ja opettajalla oma opetustyylinsä. Usein nämä tyylit eivät kohtaa, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ...