dc.contributor.author | Pynnönen, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2012-05-30T16:14:40Z | |
dc.date.available | 2012-05-30T16:14:40Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1217686 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37930 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset
saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka
aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai useampaan vieraaseen kieleen leikkien, laulujen ja pelien avulla. Kielisuihkutus voi olla vain yhden oppitunnin kestävä tuokio tai sitä voidaan järjestää useamman kerran. Sen päätavoitteena on luoda oppilaille positiivinen kuva vieraista kielistä sekä kulttuureista ja motivoida oppilaita kieltenopiskeluun.
Tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, jonka aikana suunnittelin ja toteutin saksan kielen
kielisuihkutuksen 1. ja 2. luokkalaisille oppilaille. Pidin kielisuihkutusta yhteensä seitsemän kertaa viikoittain koulupäivän jälkeisenä toimintana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä oppilaat olivat kielisuihkutuksesta sekä siinä käyttämistäni harjoituksista ja teemoista. Lisäksi tutkin kokivatko he oppivansa saksan kieltä kielisuihkutuksessa ja haluavansa oppia saksan kieltä myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen aineistona ovat kielisuihkutukseen osallistuneiden lasten piirrokset sekä näiden kuvien pohjalta pidetyt ryhmähaastattelut.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden kokemukset kielisuihkutuksesta olivat
pääasiassa positiivisia. Erityisesti he pitivät saksankielisistä lauluista sekä harjoituksista, joissa he itse saivat olla aktiivisia. Oppilaat kokivat myös oppineensa saksan kieltä ja suurin osa heistä sanoi haluavansa opiskella sitä lisää tulevaisuudessa. Näiden tulosten pohjalta voi sanoa, että kielisuihkutus voisi olla yksi keino motivoida oppilaita vieraiden kielten opiskeluun, jos siinä käytetyt metodit ja teemat ovat ikäryhmälle sopivia. | fi |
dc.format.extent | 75 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kielisuihku | |
dc.title | "Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201205301766 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.subject.method | Toimintatutkimus | |
dc.date.updated | 2012-05-30T16:14:40Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | vieraskielinen opetus | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |