Show simple item record

dc.contributor.authorPynnönen, Johanna
dc.date.accessioned2012-05-30T16:14:40Z
dc.date.available2012-05-30T16:14:40Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1217686
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37930
dc.description.abstractTämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai useampaan vieraaseen kieleen leikkien, laulujen ja pelien avulla. Kielisuihkutus voi olla vain yhden oppitunnin kestävä tuokio tai sitä voidaan järjestää useamman kerran. Sen päätavoitteena on luoda oppilaille positiivinen kuva vieraista kielistä sekä kulttuureista ja motivoida oppilaita kieltenopiskeluun. Tutkimus oli laadullinen toimintatutkimus, jonka aikana suunnittelin ja toteutin saksan kielen kielisuihkutuksen 1. ja 2. luokkalaisille oppilaille. Pidin kielisuihkutusta yhteensä seitsemän kertaa viikoittain koulupäivän jälkeisenä toimintana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä oppilaat olivat kielisuihkutuksesta sekä siinä käyttämistäni harjoituksista ja teemoista. Lisäksi tutkin kokivatko he oppivansa saksan kieltä kielisuihkutuksessa ja haluavansa oppia saksan kieltä myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen aineistona ovat kielisuihkutukseen osallistuneiden lasten piirrokset sekä näiden kuvien pohjalta pidetyt ryhmähaastattelut. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden kokemukset kielisuihkutuksesta olivat pääasiassa positiivisia. Erityisesti he pitivät saksankielisistä lauluista sekä harjoituksista, joissa he itse saivat olla aktiivisia. Oppilaat kokivat myös oppineensa saksan kieltä ja suurin osa heistä sanoi haluavansa opiskella sitä lisää tulevaisuudessa. Näiden tulosten pohjalta voi sanoa, että kielisuihkutus voisi olla yksi keino motivoida oppilaita vieraiden kielten opiskeluun, jos siinä käytetyt metodit ja teemat ovat ikäryhmälle sopivia.fi
dc.format.extent75 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkielisuihku
dc.title"Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201205301766
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.subject.methodToimintatutkimus
dc.date.updated2012-05-30T16:14:40Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record