Acceptable or not? : split infinitives in American English
Tutkielmani tarkoitus on selvittää, kuinka usein englannin infinitiivirakenne jaetaan kahteen osaan laittamalla osien väliin adverbi (engl. split infinitive). Lisäksi tarkastelen, minkälaisia adverbeja esiintyy jaettujen infiniitivien kanssa ja onko adverbien laadussa tapahtunut muutoksia menneisyydestä nykypäivään. Tutkielman tavoitteena on siis vastata kysymyksiin: miten jaetun infinitiivin käyttö on vaihdellut vuosien 1810 ja 2009 välillä ja millaiset adverbit yleisimmin jakavat infinitiivejä. Datana tutkimuksessani käytän korpusta, koska korpukset tarjoavat suuren määrän dataa, joka on kerätty kielen luonnollisissa käyttötilanteissa. Tutkin kvantitatiivisesti jaettujen infinitiivien
yleisyyttä vertailemalla esiintymien määrää eri vuosikymmeninä korpuksesta the Corpus of
Historical American English (COHA). Tutkin myös kvalitatiivisesti kahden vuosikymmenen
jaettujen infinitiivien kanssa esiintyviä adverbejä jakamalla adverbit eri luokkiin.
Tulokset osoittavat, että adverbin sijoittaminen infinitiivirakenteen väliin on yleistynyt
huomattavasti lähempänä nykyaikaa. Tuloksista voidaan päätellä, että ennen suurin osa
adverbeistä, jotka jakoivat infinitiivejä, olivat tapaa ilmaisevia mutta nykyään käytetään myös enemmän adverbejä, jotka painottavat verbin merkitystä. Nykyään mikään adverbiluokka ei ole niin selkeässä johdossa kuin tapaa ilmaisevat adverbit ovat ennen olleet, ja kaksi suurinta adverbiluokkaa jaettujen infinitiivien kanssa ovat tapaa ilmaisevat ja painottavat adverbit (engl. focusing adverbs).
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
Tarkki, Emma (2010)Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan hen ... -
Word clouds and beyond : corpus linguistic self-study material package for English for academic purposes
Hokkanen, Jere (2019)Englanti on akateemisen maailman yleiskieli, lingua franca. Tässä yhteisössä englannin kieli on välttämätön vaatimus täyteen osallistumiseen kansainvälisissä konteksteissa. Kolmannen asteen oppija tarvitsee akateemista englantia ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Syntactic transfer in the written English of Finnish students : Persistent grammar error or acceptable lingua franca English?
Meriläinen, Lea (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2010)This paper discusses syntactic L1 influence in the learner English of Finnish students in the light of the changed context for learning English in today’s Finland. Finns’ increased exposure to and use of English along ... -
The development of African American Vernacular English in two fiction texts: a case study
Karvonen, Kati (2009)Afroamerikkalainen englanti on Pohjois-Amerikassa ristiriitaisessa asemassa. Kielitieteilijät eivät ole yhteisymmärryksessä kielen syntyperästä ja näin koko kieli ja sen oikeellisuus on kyseenalaistettu Amerikassa. Kielen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.