Word clouds and beyond : corpus linguistic self-study material package for English for academic purposes
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Englanti on akateemisen maailman yleiskieli, lingua franca. Tässä yhteisössä englannin kieli on välttämätön
vaatimus täyteen osallistumiseen kansainvälisissä konteksteissa. Kolmannen asteen oppija tarvitsee akateemista
englantia voidakseen kommuikoida: lukeakseen julkaisuja ja kirjoittaakseen kansainväliselle yleisölle. Tässä
kommunikaatiotaidossa sanasto on keskeisessä roolissa, sillä akateeminen kielenkäyttö sisältää erikoistunutta
sanastoa, ja omanlaisiaan sanastollisia, ja kieliopillisia rakenteita. Lisäksi akateeminen sanasto liittyy akateemiseen
ajatteluun: käsitteitä kuvaavien sanojen ymmärtäminen voi olla keskeistä oppilaan oppiaineessa.
Korpuslingvistiikan ohjelmalliset sovellukset tarjoavat mahdollisuuden ymmärtää akateemista englantia aidoissa
käyttötarkoituksissa, ja toimia apuvälineenä sanaston, käsitteiden ja kirjoittamisen oppimisessa.
Tämä tutkimus, joka on muodoltaan materiaalipaketti, hyödyntää korpuslingvistiikkaa tarjotakseen
itseoppimismahdollisuuksia käyttäjille, jotka haluavat oppia akateemista englantia ja ymmärtää oppiaineensa
keskeisiä käsitteitä paremmin. Tätä tarkoitusta varten tutkimus tukeutuu myös kognitiiviseen lingvistiikkaan, sillä
käsitteiden merkitys mielessä on toinen keskeinen tekijä oppimisen ja ymmärtämisen kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The International Comparable Corpus : Challenges in building multilingual spoken and written comparable corpora
Čermáková, Ann; Jantunen, Jarmo; Jauhiainen, Tommi; Kirk, John; Křen, Michal; Kupietz, Marc; Uí Dhonnchadha, Elaine (Asociacion Espanola de Linguistica de Corpus, 2021)This paper reports on the efforts of twelve national teams in building the International Comparable Corpus (ICC; https://korpus.cz/icc) that will contain highly comparable datasets of spoken, written and electronic registers. ... -
Opening up Corpus FinSL : enriching corpus analysis with linguistic ethnography in a study of constructed action
Puupponen, Anna; Hodge, Gabrielle; Anible, Benjamin; Salonen, Juhana; Wainio, Tuija; Keränen, Jarkko; Hernández, Doris; Jantunen, Tommi (Mouton De Gruyter, 2024)Corpus methods are now established within the field of signed language linguistics. Empirical investigations of signed language corpora have challenged many early assumptions about the nature of deaf community signed ... -
Do concepts and methods have ethics?
Laihonen, Petteri (Language on the Move, 2020) -
The master's thesis process, its challenges, and how to overcome them : an investigation of English Master's degree students' perceptions of their thesis process at the University of Jyväskylä
Mäki-Kuutti, Matias (2021)Maisterin tutkielma on yliopisto-opiskelijan tärkein opinnäyte, opintojen luonnollinen päätös, jossa esitellään opiskelijan hankkimia taitoja ja osaamista. Tässä tutkimuksessa käsitellään Jyväskylän Yliopiston Englannin ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.