Motivaation puutteen taustalla olevat tekijät ja ammatillisten opintojen keskeyttäminen : nuorten tarinoita keskeyttämisprosesseista
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä toisen asteen ammatillisten opintojen keskeyttämiseen johtaneen motivaation puutteen taustalla on. Tutkimus oli osa Niilo Mäki-instituutin Motivoimaa-hanketta. Kohdejoukkona oli kolme 17–19-vuotiasta naisopiskelijaa, jotka olivat opiskelleet erään ammattiopiston yksiköissä vuosien 2008–2010 aikana ja eronneet oppilaitoksesta. Tutkimusaihe rajattiin koskemaan vain nuorten omaa näkökulmaa ja siinä korostuivat nuorten omat näkemykset opintojen keskeyttämisen merkityksestä omaan elämäntilanteeseen. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä syitä motivoitumaton nuori koki olevan opintojensa keskeyttämisen taustalla. Lisäksi selvitettiin, millä perusteilla nuori hakeutui ammatillisiin opintoihin, millaisena nuori koki keskeyttämispäätöksen ja millaisia tulevaisuuden näkemyksiä nuorilla oli keskeyttämispäätöksen jälkeen.
Aineisto koostui kolmen nuoren naisen haastatteluista. Tutkimuksen aineistonkeruu suoritettiin teemahaastattelun avulla. Haastattelut analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Löydökset esitettiin kolmena tapauskertomuksena, joissa jokaisen nuoren tarina oli oma tapauksensa. Löydökset osoittivat, että opintojen keskeyttämiseen johtaneen motivaation puutteen taustalla oli yhdellä nuorella väärä alavalinta ja kahdella nuorella mielenterveydelliset tekijät. Tapauskertomuksista ilmeni, että aiemmalla koulumenestyksellä, mielenterveydellisillä tekijöillä ja nivelvaiheen opinto-ohjauksella oli merkitystä ammatillisiin opintoihin hakeutumisessa. Keskeyttämispäätös oli jokaisen nuoren kohdalla helpottava päätös. Jokaisen nuoren näkemykset tulevaisuuteensa olivat keskeyttämispäätöksen jälkeen positiiviset.
Tutkimuksen löydökset toivat lisää vahvistusta siihen, kuinka opiskelumotivaation vähenemiseen ja opintojen keskeyttämiseen vaikuttavat useat tekijät yksilö- ja oppimisympäristötasolla. Löydösten perusteella voidaan todeta, että opintojen keskeyttäminen voi olla nuorelle järkevä ja elämänkulkua jäsentävä ratkaisu. Keskeyttämisriskissä oleva opiskelija tarvitsee opintojensa tueksi joustavia opetusjärjes-telyjä. Keskeyttämisen ennaltaehkäisemiseksi tulee kiinnittää huomiota toimivaan nivelvaiheen opinto-ohjaukseen ja yksilöllisten opiskelupolkujen toteutukseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen
Salmi, Elisa (Niilo Mäki Instituutti, 2022)KM Elisa Salmen erityispedagogiikan väitöskirja “Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen” tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa 18.3.2022. ... -
Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen
Salmi, Elisa (Jyväskylän yliopisto, 2022)This thesis examined how the different motivation profiles and learning difficulties separately and together are associated with graduation from vocational education and training and what perceptions students had about ... -
Opintojen läpäisyn ennustettavuus ammatillisessa oppilaitoksessa : motivaation yhteys opintomenestykseen
Määttä, Tommi (2014)Määttä, Tommi: OPINTOJEN LÄPÄISYN ENNUSTETTAVUUS AMMATILLISESSA OPPILAITOKSESSA - MOTIVAATION YHTEYS OPINTOMENESTYKSEEN Erityispedagogiikan pro gradu. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteen laitos, 2014. 56 sivua. ... -
Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma
Romakkaniemi, Tero (2013)TIIVISTELMÄ Romakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHMÄNOHJAAJAN NÄKÖKULMA.Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. ... -
Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
Ketomäki, Jaana (2011)Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa elämänhallinnallisten tekijöiden yhteyttä ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä rahankäytön, harrastusten, ...