Tunnistettu vaan ei tunnustettu : huonon johtajan etsintää teoriasta ja diskurssista
Tutkimuksen tavoitteena on kuvata ja laadullisesti selittää huonon johtamisen
osatekijöitä erityisesti johtajaan itseensä liittyvien elementtien näkökulmasta. Tutkimus
koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osasta. Kirjallisuuskatsaus esittelee
tieteellisten artikkelin kautta huonoa johtamista koskevaa teoreettista viitekehystä
viimeisten 15 vuoden ajalta. Empiirisessä osassa huonoa johtajaa ja huonoa johtamista
tarkastellaan Talouselämän yhden vuosikerran muodostamassa johtamisdiskurssissa.
Metodologisesti edetään sisällönanalyysin ja tulkitsevan diskurssianalyysin kautta
kriittiseen diskurssianalyysiin, samalla kehittäen uudenlaista kolmivaiheista analyysimallia. Tutkimuksen keskeinen johtopäätös on, että huono
johtaminen ja huono johtaja ominaisuuksineen tunnistetaan mutta niitä ei aidosti
tunnusteta. Huono johtaja on toissijainen ja vaiettu ilmiö, hyvän johtajan vertailukohta ja korostaja. Huonosta johtajasta vaikeneminen ja ilmiön marginalisointi on vallankäyttöä,
jolla käsitystä johtamisesta rakennetaan. Pahimmillaan tämä voi edesauttaa huonon
johtamisen jatkumista myös suomalaisessa työelämässä.
...
Muu nimeke
Huonon johtajan etsintää teoriasta ja diskurssistaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Päiväkodin johtajan työ : johtamiskokonaisuudet, varajohtamisen rakenteet ja johtajan työhön kohdistuvat odotukset
Kuusiholma-Linnamäki, Julia; Sarkkinen, Tuomas; Vlasov, Janniina; Fonsén, Elina; Heikkinen, Suvi; Hjelt, Hanna; Lahtinen, Jarkko; Lohi, Noora; Mäkelä, Mikko; Siippainen, Anna (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Tässä arvioinnissa tarkasteltiin suomalaista varhaiskasvatuksen johtamista ja johtamisrakenteita. Arviointi toteutettiin vuosina 2020–2023 kahdessa vaiheessa. Tämä raportti kattaa arvioinnin toisen vaiheen. Raportti keskittyy ... -
Sosiaalityön johtajan osaamistarpeet
Koponen, Anu (2022)Tämän kandidaattitutkielman tehtävänä on selvittää, millaista johtamisosaamista sosiaalityön johtajalta pitäisi löytyä. Tutkimuskysymyksenä on ”Millaista osaamista sosiaalityön johtajalla tulisi olla?”. Tutkimuksen ... -
Vuorohoidon johtamisen eettiset haasteet "johtajan vinkkelistä"
Svärd, Jaana (2017)Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee päiväkodin eettistä johtamista, ja sen haasteita vuoropäiväkotien johtajien kuvaamana. Lisäksi johtajien kuvauksista etsitään eettisen ajattelun malleja, jotka yhdistävät johtajia. ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
"Kekkosen konstit" : Urho Kekkosen historia- ja politiikkakäsitykset teoriasta käytäntöön 1933-1981
Tuikka, Timo J. (Jyväskylän yliopisto, 2007)Kekkosen historia- ja politiikkakäsityksiä tutkinut Timo J. Tuikka esittää väitöstutkimuksessaan, että Kekkosen poliittinen menestys perustui Suomen poliittisen kulttuurin keskeisten käsitteiden, kuten demokratian, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.