Show simple item record

dc.contributor.authorUrpilainen, Arja
dc.date.accessioned2012-05-11T03:27:13Z
dc.date.available2012-05-11T03:27:13Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1216751
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37812
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten ja vanhempien kokemuksia vuorohoidosta sekä vanhempien ja lasten tulkintoja temperamenttipiirteistä vuorohoitoon sopeutumisessa. Tutkimus toteutettiin kahdessa vuorohoitoyksikkönä toimivassa ryhmäperhepäiväkodissa. Tutkimukseen osallistui viisi perhettä ja kuusi 3–6 -vuotiasta lasta. Aineisto kerättiin vanhemmilta kotona täytettävillä kyselylomakkeilla, joista toinen koski vuorohoitoa ja toinen lasten temperamenttipiirteitä. Lapsilta aineisto kerättiin haastattelemalla ja havainnoimalla heitä ryhmäperhepäiväkodeissa. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimus osoitti, että aikaisiin aamuhoitoihin lähteminen oli hankalaa, lapset olivat väsyneitä, he ikävöivät ja kaipasivat aikuisen ja kavereiden läsnäoloa. Leikit olivat rauhallisia aamun aikaisina tunteina. Iltahoitoon lähteminen oli helpompaa, mutta hoitopäivät saattoivat olla pitkiä ja lasten oli vaikea rauhoittua yöunille iltahoidon jälkeen. Myöhäisissä iltahoidoissa lapset olivat väsyneitä ja levottomia sekä leikit olivat hektisiä. Tutkimus osoitti, että lapsista mukavinta vuorohoidossa oli kerran viikossa järjestettävä leikki- ja lelupäivä. Myös kaverit ja hoitajat olivat lapsille tärkeitä. Ikäviä asioita vuorohoidossa olivat muun muassa ikävöiminen ja kiusaaminen sekä päiväunet. Tutkimus osoitti myös, että lasten ja vanhempien tulkinnat lasten aktiivisuudesta ja rytmisyydestä olivat samansuuntaisia. Tutkittavat lapset olivat liikunnallisesti aktiivisia ja heidän mielipuuhaansa vuorohoidossa oli ulkoilu ja jumppa. Rytmisyydeltään tutkittavat lapset olivat säännöllisiä vuorohoidosta huolimatta. Heidän unirytminsä kuitenkin häiriintyi jonkin verran vuorohoidon vaihtelevan rytmin takia. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että lapset tarvitsevat vuorohoidossa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista läsnäoloa eli aikuisen syliä, lapsen kohtaamista yksilöinä sekä yhdessä pelaamista ja leikkimistä lapsen kanssa. Iltahoidossa tarvitaan riittävästi aikuisia, jotta aikaa ja ohjausmahdollisuuksia olisi yhtä lasta kohden enemmän. Tutkimuksen mukaan myös temperamentiltaan erilaiset lapset tarvitsevat erilaista ja yksilöllistä huomiota vuorohoitoon sopeutumisessa.
dc.format.extent88 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervuorohoito
dc.subject.otherryhmäperhepäivähoito
dc.subject.othertemperamentti
dc.titleLapsi vuorohoidossa : perheiden kokemuksia vuorohoidosta ja lapsen temperamentista ryhmäperhepäivähoidossa
dc.title.alternativePerheiden kokemuksia vuorohoidosta ja lapsen temperamentista ryhmäperhepäivähoidossa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201205111639
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2012-05-11T03:27:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysoryhmäperhepäivähoito
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysopäivähoito
dc.subject.ysotemperamentti


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record