dc.contributor.author | Kinnunen, Elli | |
dc.date.accessioned | 2012-05-07T13:19:28Z | |
dc.date.available | 2012-05-07T13:19:28Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1216168 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37782 | |
dc.description.abstract | Kun tulevat englanninopettajat siirtyvät opinnoistaan työelämään, heitä tulee kohtamaan
haastava työelämä, jossa heidän taitonsa ja osaamisensa opettajina tullaan punnitsemaan.
Opettajankoulutuksessa luodut mielikuvat itsestä opettajana ja osaamisestaan opettajana
ovat vahvoja suunnannäyttäjiä siinä, kuinka taitavia opettajia näistä tulevista
englanninopettajista lopulta kehittyy ja kuinka hyvin he tulevat jaksamaan työssään. Lisäksi
näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja sen kehittymiseen liittyvät opiskelijoiden omat
tavoitteet omaan opettamiseensa. Näihin käsityksiin omasta osaamisestaan ja tavoitteisiin
liittyy tieto opetettavasta aineesta, tieto oppilaista ja tieto siitä, kuinka tieto välitetään
oppilaille.
Tämä tutkimus perustuu Banduran (1977) teoriaan niin sanotusta minäpystyvyydestä (selfefficacy
beliefs). Tämän teorian mukaan oletukset minäpystyvyydestä eli odotukset siitä, kuin
hyvin tietyistä haasteista tulee selviytymään, ohjaavat voimakkaasti ihmisen
päätöksentekoa, vaivannäköä tavoitteiden saavuttamiseksi sekä lopulta sitä, kuinka
menestyksekäs ihminen on yrityksessään. Lisäksi Gibbs (1999) on tutkinut opettajien
minäpystyvyysodotuksia ja on osoittanut, että hyvät minäpystyvyysodotukset opettajilla saa
heidät jaksamaan paremmin työssään, olevan pidetympiä opettajia sekä kehittyvän työssään
tehokkaammin.
Tämä tutkimus on kyselytutkimuksena tehty selvitys tulevien englanninopettajien
käsityksistä omasta osaamisestaan opettajina sekä heidän tavoitteistaan opettamiseensa
liittyen. Tutkimus osoittaa, että tulevien englanninopettajien minäpystyvyysodotukset
yleisimpiä opettajuuden osa-alueita kohtaan ovat vaihtelevia, mutta pääosin positiivisia.
Eniten epävarmuutta koettiin kieliopin ja luokanhallintataitojen osalta. Tavoitteita
osallistujilla oli useimmiten oppilaiden motivoinnin, tiettyjen kieliosaamisen opettamisen
sekä oman ammatillisen kehittymisen saralla.
Key words: Self-efficacy beliefs, teacher self-efficacy, aims, teacher knowledge | |
dc.format.extent | 88 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | self-efficacy beliefs | |
dc.subject.other | teacher self-efficacy | |
dc.subject.other | minäpystyvyys | |
dc.title | Teacher self-efficacy beliefs and aims of pre-service English teachers | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201205071616 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Kyselytutkimus | |
dc.date.updated | 2012-05-07T13:19:28Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | tavoitteet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |