dc.contributor.author | Ulvinen, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2012-05-07T06:46:13Z | |
dc.date.available | 2012-05-07T06:46:13Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1215985 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37778 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tavoitteena oli selvittää, missä määrin tarkkaavaisuusongelmien ja
heikon lukutaidon päällekkäistyminen toisella luokalla on yhteydessä heikompaan
lukutaitoon tai käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmiin samanaikaisesti sekä
myöhempinä kouluvuosina. Tätä pääkysymystä tutkittiin vertaamalla
tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon perusteella jaoteltuja neljää alaryhmää
samanaikaisesti ja myöhemmin kolmannella ja neljännellä luokalla arvioiduissa
muissa lukutaidon, käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmien mitoissa. Lisäksi
tarkasteltiin, missä määrin tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon
päällekkäistyminen oli pysyvää. Tutkielma on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta,
jossa seurattiin lapsia esiopetusvuoden alusta neljännen luokan loppuun. Aineisto
kerättiin vuosina 2009, 2010 ja 2011, jolloin lapset olivat toisella, kolmannella ja
neljännellä luokalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin yksilö- ja ryhmätehtäviä
lapsille sekä opettajakyselyä.
Tutkittavat jaettiin seuraaviin alaryhmiin toisen luokan keväällä arvioitujen
tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon perusteella: 1) ikätasoinen lukutaito ja
tarkkaavaisuus (n = 306), 2) tarkkaavaisuuden ongelmia (n = 63), 3) heikko lukutaito
(n = 70), 4) päällekkäistyvät lukutaidon ja tarkkaavaisuuden ongelmat (n = 26).
Alaryhmävertailujen mukaan päällekkäistyvien ongelmien ryhmään kuuluvilla
lapsilla luetunymmärtäminen 3. luokalla oli heikompaa kuin niillä lapsilla, joilla oli
vain heikko lukutaito. Muissa lukemisen osataidoissa päällekkäistyvien ongelmien
ryhmässä oli heikommat taidot kuin ikätasoisten taitojen ja tarkkaavaisuusongelmien
ryhmässä, mutta he eivät eronneet heikon lukutaidon ryhmästä. Lisäksi havaittiin,
että lapsilla, joilla oli yksinomaan tarkkaavaisuusongelmia, oli enemmän
käytöshäiriötä ja heikompaa prososiaalisuutta 2., 3. ja 4. luokalla kuin muiden
kolmen alaryhmän lapsilla. Päällekkäistyvien ongelmien ryhmässä ilmeni ongelmien
pysyvyyttä: ryhmä erosi myös 3. ja 4. luokalla tarkkaavuusongelmien ryhmästä
lukutaidossa, heikon lukutaidon ryhmästä tarkkaavuusongelmien määrässä sekä
ikätasoisten ryhmästä molemmissa taidoissa.
Tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen oli
tutkimuksen mukaan yhteydessä ikätasoa heikompaan lukutaidon etenemiseen ja
suurempiin vaikeuksiin käyttäytymisessä ja tunne-elämässä, mutta erot yksittäisten
ongelmien ryhmiin jäivät vähäisiksi. Erityisesti luetunymmärtämisen yhteyttä heikon
lukutaidon ja tarkkaavaisuusongelmien päällekkäistymiseen olisi tarpeen tutkia lisää. | |
dc.format.extent | 73 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | tarkkaavaisuusongelmat | |
dc.subject.other | heikko lukutaito | |
dc.subject.other | päällekkäistyminen | |
dc.title | Tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen : yhteydet myöhempään lukutaitoon sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201205071612 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2012-05-07T06:46:13Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tarkkaavaisuus | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | lukihäiriöt | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |