University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen : yhteydet myöhempään lukutaitoon sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmiin

Thumbnail
View/Open
554.6 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ulvinen, Emmi
Date
2012
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, missä määrin tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen toisella luokalla on yhteydessä heikompaan lukutaitoon tai käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmiin samanaikaisesti sekä myöhempinä kouluvuosina. Tätä pääkysymystä tutkittiin vertaamalla tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon perusteella jaoteltuja neljää alaryhmää samanaikaisesti ja myöhemmin kolmannella ja neljännellä luokalla arvioiduissa muissa lukutaidon, käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmien mitoissa. Lisäksi tarkasteltiin, missä määrin tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen oli pysyvää. Tutkielma on osa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa seurattiin lapsia esiopetusvuoden alusta neljännen luokan loppuun. Aineisto kerättiin vuosina 2009, 2010 ja 2011, jolloin lapset olivat toisella, kolmannella ja neljännellä luokalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin yksilö- ja ryhmätehtäviä lapsille sekä opettajakyselyä. Tutkittavat jaettiin seuraaviin alaryhmiin toisen luokan keväällä arvioitujen tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon perusteella: 1) ikätasoinen lukutaito ja tarkkaavaisuus (n = 306), 2) tarkkaavaisuuden ongelmia (n = 63), 3) heikko lukutaito (n = 70), 4) päällekkäistyvät lukutaidon ja tarkkaavaisuuden ongelmat (n = 26). Alaryhmävertailujen mukaan päällekkäistyvien ongelmien ryhmään kuuluvilla lapsilla luetunymmärtäminen 3. luokalla oli heikompaa kuin niillä lapsilla, joilla oli vain heikko lukutaito. Muissa lukemisen osataidoissa päällekkäistyvien ongelmien ryhmässä oli heikommat taidot kuin ikätasoisten taitojen ja tarkkaavaisuusongelmien ryhmässä, mutta he eivät eronneet heikon lukutaidon ryhmästä. Lisäksi havaittiin, että lapsilla, joilla oli yksinomaan tarkkaavaisuusongelmia, oli enemmän käytöshäiriötä ja heikompaa prososiaalisuutta 2., 3. ja 4. luokalla kuin muiden kolmen alaryhmän lapsilla. Päällekkäistyvien ongelmien ryhmässä ilmeni ongelmien pysyvyyttä: ryhmä erosi myös 3. ja 4. luokalla tarkkaavuusongelmien ryhmästä lukutaidossa, heikon lukutaidon ryhmästä tarkkaavuusongelmien määrässä sekä ikätasoisten ryhmästä molemmissa taidoissa. Tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen oli tutkimuksen mukaan yhteydessä ikätasoa heikompaan lukutaidon etenemiseen ja suurempiin vaikeuksiin käyttäytymisessä ja tunne-elämässä, mutta erot yksittäisten ongelmien ryhmiin jäivät vähäisiksi. Erityisesti luetunymmärtämisen yhteyttä heikon lukutaidon ja tarkkaavaisuusongelmien päällekkäistymiseen olisi tarpeen tutkia lisää. ...
Keywords
tarkkaavaisuusongelmat heikko lukutaito päällekkäistyminen tarkkaavaisuus lukutaito ADHD lukihäiriöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201205071612

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23911]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Esikouluiän motorisissa taidoissa esiintyvät viiveet ja niiden yhteydet lukutaitoon ja fonologisen prosessoinnin osataitoihin sekä tarkkaavaisuuteen kouluiässä 

    Koskela, Meri; Ylinen-Luopa, Taru-Tuulia (2005)
  • Oppilaan 6. luokan kouluun kiinnittymisen ja esiopetusvuoden lukivaikeusriskin yhteydet 7. luokan lukutaitoon 

    Kujansuu, Sofia (2020)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden 6. luokan kouluun kiinnittymisen yhteyttä 7. luokan lukutaitoon. Lisäksi tutkittiin, ennustaako oppilaiden esiopetusvuonna mitattu lukivaikeusriski 7. luokan lukutaitoa, kun 6. ...
  • Varhaisten aivovasteiden yhteydet lukutaidon kehittymiseen 

    Tommiska, Nenne (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, onko varhaisilla aivovasteilla mahdollista tehdä ennustuksia kahdeksannen luokan lukemisen nopeudesta. Tutkimuksessani käytin pitkittäisasetelmaa, jossa tutkittavat on jaettu ...
  • Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin 

    Hanka, Johanna (2017)
    Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, onko lapsen varhaisella kommunikaation ja kielen kehityksellä yhteyttä lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisessä ilmeneviin ongelmiin. Lisäksi tutkittiin, mitkä ...
  • Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa 

    Ahtola, Emilia (2017)
    Ahtola, Emilia. 2017. Lukutaidon ja laskutaidon heikkoudet ja niiden päällekkäistyminen alakoulussa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 53 sivua. Tässä tutkimuksessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre