Show simple item record

dc.contributor.authorStenström, Marja-Leena
dc.contributor.authorLaine, Kati
dc.date.accessioned2012-05-03T12:46:16Z
dc.date.available2012-05-03T12:46:16Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.isbn978-951-39-3519-1
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1215882
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37761
dc.description.abstractTämän raportin tarkoituksena on esitellä käytännön osaamisen (työssä oppimisen) arvioinnin hyviä käytäntöjä. Raportti perustuu Euroopan unionin rahoittamaan Leonardo da Vinci -projektiin ’Laadun varmistus ja työssä oppimisen arviointi ammatillisessa koulutuksessa’ (QUAL-PRAXIS). QUAL-PRAXIS -projektissa pyritään tunnistamaan työssä oppimisen arvioinnin käytäntöihin ja lähestymistapoihin liittyviä ajankohtaisia eurooppalaisia innovaatioita sekä tulevaisuuden kehityslinjoja. Raportin esimerkit perustuvat partnerimaissa toteutettuihin tapaustutkimuksiin. Mukana olevat partnerimaat ovat Itävalta, Viro, Suomi, Saksa sekä Irlanti. Käytännön osaamisen arvioinnin hyviin käytäntöihin kuuluvat piirteet voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan: oppimiseen ja laadunvarmistukseen. Oppimista koskevia piirteitä ovat arviointi osana oppimista, reflektointi, itsearviointi ja palaute. Laadunvarmistukseen taas liittyvät autenttinen konteksti, arvioitsijoiden koulutus, arvioinnin läpinäkyvyys, yhteisarviointi sekä arviointimenetelmien moninaisuus. Tässä raportissa esitetty luettelo hyvien käytäntöjen osa-alueista on vain suuntaa-antava. Huomionarvoista on, että yhteisiä elementtejä on löydetty huolimatta siitä, että eri maissa tutkimuksen kohteina olleet työssä oppimisen mallit vaihtelevat koulutustasoltaan toisen asteen koulutuksesta korkeakoulutukseen. Projektissa löydetyt osa-alueet ovat samanlaisia autenttiseen arviointiin liittyvien piirteiden kanssa. Käytännön osaamisen arvioinnin voidaan katsoa kuuluvan arviointiparadigman viidenteen sukupolveen, joka myös painottaa kontekstin ja autenttisuuden merkitystä.fi
dc.format.extent68 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherInstitute for Educational Research
dc.relation.ispartofseriesTutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTowards good practices for practice-oriented assessment in European vocational education
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-3519-1
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2f33
dc.relation.issn1456-5153
dc.relation.numberinseries30
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbook
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysohyvät käytännöt
dc.subject.ysolaadunvarmistus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright