dc.contributor.author | Stenström, Marja-Leena | |
dc.contributor.author | Laine, Kati | |
dc.date.accessioned | 2012-05-03T12:46:16Z | |
dc.date.available | 2012-05-03T12:46:16Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.isbn | 978-951-39-3519-1 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1215882 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37761 | |
dc.description.abstract | Tämän raportin tarkoituksena on esitellä käytännön osaamisen (työssä oppimisen) arvioinnin
hyviä käytäntöjä. Raportti perustuu Euroopan unionin rahoittamaan Leonardo da Vinci
-projektiin ’Laadun varmistus ja työssä oppimisen arviointi ammatillisessa koulutuksessa’
(QUAL-PRAXIS). QUAL-PRAXIS -projektissa pyritään tunnistamaan työssä oppimisen
arvioinnin käytäntöihin ja lähestymistapoihin liittyviä ajankohtaisia eurooppalaisia innovaatioita
sekä tulevaisuuden kehityslinjoja. Raportin esimerkit perustuvat partnerimaissa
toteutettuihin tapaustutkimuksiin. Mukana olevat partnerimaat ovat Itävalta, Viro, Suomi,
Saksa sekä Irlanti. Käytännön osaamisen arvioinnin hyviin käytäntöihin kuuluvat piirteet
voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan: oppimiseen ja laadunvarmistukseen. Oppimista
koskevia piirteitä ovat arviointi osana oppimista, reflektointi, itsearviointi ja palaute. Laadunvarmistukseen
taas liittyvät autenttinen konteksti, arvioitsijoiden koulutus, arvioinnin
läpinäkyvyys, yhteisarviointi sekä arviointimenetelmien moninaisuus.
Tässä raportissa esitetty luettelo hyvien käytäntöjen osa-alueista on vain suuntaa-antava.
Huomionarvoista on, että yhteisiä elementtejä on löydetty huolimatta siitä, että eri maissa
tutkimuksen kohteina olleet työssä oppimisen mallit vaihtelevat koulutustasoltaan toisen
asteen koulutuksesta korkeakoulutukseen. Projektissa löydetyt osa-alueet ovat samanlaisia
autenttiseen arviointiin liittyvien piirteiden kanssa. Käytännön osaamisen arvioinnin voidaan
katsoa kuuluvan arviointiparadigman viidenteen sukupolveen, joka myös painottaa
kontekstin ja autenttisuuden merkitystä. | fi |
dc.format.extent | 68 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Institute for Educational Research | |
dc.relation.ispartofseries | Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Towards good practices for practice-oriented assessment in European vocational education | |
dc.type | book | |
dc.identifier.urn | URN:ISBN:978-951-39-3519-1 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2f33 | |
dc.relation.issn | 1456-5153 | |
dc.relation.numberinseries | 30 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | book | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | työssäoppiminen | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | hyvät käytännöt | |
dc.subject.yso | laadunvarmistus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |