Towards good practices for practice-oriented assessment in European vocational education

Abstract
Tämän raportin tarkoituksena on esitellä käytännön osaamisen (työssä oppimisen) arvioinnin hyviä käytäntöjä. Raportti perustuu Euroopan unionin rahoittamaan Leonardo da Vinci -projektiin ’Laadun varmistus ja työssä oppimisen arviointi ammatillisessa koulutuksessa’ (QUAL-PRAXIS). QUAL-PRAXIS -projektissa pyritään tunnistamaan työssä oppimisen arvioinnin käytäntöihin ja lähestymistapoihin liittyviä ajankohtaisia eurooppalaisia innovaatioita sekä tulevaisuuden kehityslinjoja. Raportin esimerkit perustuvat partnerimaissa toteutettuihin tapaustutkimuksiin. Mukana olevat partnerimaat ovat Itävalta, Viro, Suomi, Saksa sekä Irlanti. Käytännön osaamisen arvioinnin hyviin käytäntöihin kuuluvat piirteet voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan: oppimiseen ja laadunvarmistukseen. Oppimista koskevia piirteitä ovat arviointi osana oppimista, reflektointi, itsearviointi ja palaute. Laadunvarmistukseen taas liittyvät autenttinen konteksti, arvioitsijoiden koulutus, arvioinnin läpinäkyvyys, yhteisarviointi sekä arviointimenetelmien moninaisuus. Tässä raportissa esitetty luettelo hyvien käytäntöjen osa-alueista on vain suuntaa-antava. Huomionarvoista on, että yhteisiä elementtejä on löydetty huolimatta siitä, että eri maissa tutkimuksen kohteina olleet työssä oppimisen mallit vaihtelevat koulutustasoltaan toisen asteen koulutuksesta korkeakoulutukseen. Projektissa löydetyt osa-alueet ovat samanlaisia autenttiseen arviointiin liittyvien piirteiden kanssa. Käytännön osaamisen arvioinnin voidaan katsoa kuuluvan arviointiparadigman viidenteen sukupolveen, joka myös painottaa kontekstin ja autenttisuuden merkitystä.
Main Authors
Format
Books Book
Published
2006
Series
Subjects
ISBN
978-951-39-3519-1
Publisher
Institute for Educational Research
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-3519-1Use this for linking
ISSN
1456-5153
Language
English
Published in
Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitos
License
In CopyrightOpen Access

Share