Towards good practices for practice-oriented assessment in European vocational education
Julkaistu sarjassa
Tutkimusselosteita / Koulutuksen tutkimuslaitosPäivämäärä
2006Tämän raportin tarkoituksena on esitellä käytännön osaamisen (työssä oppimisen) arvioinnin
hyviä käytäntöjä. Raportti perustuu Euroopan unionin rahoittamaan Leonardo da Vinci
-projektiin ’Laadun varmistus ja työssä oppimisen arviointi ammatillisessa koulutuksessa’
(QUAL-PRAXIS). QUAL-PRAXIS -projektissa pyritään tunnistamaan työssä oppimisen
arvioinnin käytäntöihin ja lähestymistapoihin liittyviä ajankohtaisia eurooppalaisia innovaatioita
sekä tulevaisuuden kehityslinjoja. Raportin esimerkit perustuvat partnerimaissa
toteutettuihin tapaustutkimuksiin. Mukana olevat partnerimaat ovat Itävalta, Viro, Suomi,
Saksa sekä Irlanti. Käytännön osaamisen arvioinnin hyviin käytäntöihin kuuluvat piirteet
voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan: oppimiseen ja laadunvarmistukseen. Oppimista
koskevia piirteitä ovat arviointi osana oppimista, reflektointi, itsearviointi ja palaute. Laadunvarmistukseen
taas liittyvät autenttinen konteksti, arvioitsijoiden koulutus, arvioinnin
läpinäkyvyys, yhteisarviointi sekä arviointimenetelmien moninaisuus.
Tässä raportissa esitetty luettelo hyvien käytäntöjen osa-alueista on vain suuntaa-antava.
Huomionarvoista on, että yhteisiä elementtejä on löydetty huolimatta siitä, että eri maissa
tutkimuksen kohteina olleet työssä oppimisen mallit vaihtelevat koulutustasoltaan toisen
asteen koulutuksesta korkeakoulutukseen. Projektissa löydetyt osa-alueet ovat samanlaisia
autenttiseen arviointiin liittyvien piirteiden kanssa. Käytännön osaamisen arvioinnin voidaan
katsoa kuuluvan arviointiparadigman viidenteen sukupolveen, joka myös painottaa
kontekstin ja autenttisuuden merkitystä.
...
Julkaisija
Institute for Educational ResearchISBN
978-951-39-3519-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
1456-5153Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusselosteita [38]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
We have evidence! : how vocational skills demonstrations have been implemented in practice : summary
Anttila, Pirkko; Kukkonen, Päivi; Lempinen, Petri; Nordman-Byskata, Carina; Pesonen, Keijo; Tuomainen, Soili; Hietala, Risto; Räisänen, Anu (Finnish Education Evaluation Council, 2010) -
Hyvää vointia : opiskelijahuollon toteutuminen, sen käytännöt ja kehittäminen toisen asteen ammatillisessa peruskoulutuksessa : tiivistelmäraportti
Kotamäki, Saara; Niemi, Marja; Sirkiä, Helmi; Virnes, Elise; Räisänen, Anu; Hietala, Risto (Koulutuksen arviointineuvosto, 2010) -
Hyvää vointia : opiskelijahuollon toteutuminen, sen käytännöt ja kehittäminen toisen asteen ammatillisessa peruskoulutuksessa
Kotamäki, Saara; Niemi, Marja; Sirkiä, Helmi; Virnes, Elise; Räisänen, Anu; Hietala, Risto (Koulutuksen arviointineuvosto, 2010) -
Työssäoppimisen arvioinnin seuranta
Anttila, Pirkko; Kukkonen, Päivi; Lempinen, Petri; Nordman-Byskata, Carina; Pesonen, Keijo; Tuomainen, Soili; Hietala, Risto; Räisänen, Anu (Koulutuksen arviointineuvosto, 2010) -
Field-Specific Educational Practices as a Source for Students' Vocational Identity Formation
Virtanen, Anne; Tynjälä, Päivi; Stenström, Marja-Leena (Sense, 2008)Although work-related identity research has undergone considerable expansion in recent years, vocational identity among students remains a neglected area. However, initial vocational education plays a crucial role in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.