Towards science education for sustainable development in developing countries : a study of Ethiopia, Ghana and Nigeria
Julkaistu sarjassa
Tutkimusselosteita / Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitosPäivämäärä
2006Kestävän kehityksen edistäminen on yhteinen tavoite maailmanlaajuisesti. Siihen liittyvä
tutkimus kasvatuksen ja opettajankoulutuksen näkökulmista on melko harvinaista. Tämän
tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida kestävän kehityksen ilmenemistä afrikkalaisessa
luonnontieteiden opetuskontekstissa hyödyntämällä TIMSS 1999 -tutkimuksen luonnontieteiden
osuuden arviointivälineitä. Yhtäältä arvioitiin etiopialaisten, ghanalaisten ja nigerialaisten
opiskelijoiden suorituksia luonnontieteiden testissä, joka oli laadittu ja muokattu
näiden maiden luonnontieteiden opetussuunnitelmien pohjalta. Toisaalta kartoitettiin
opettajien mielipiteitä luonnontieteiden ja kestävän kehityksen opetuksesta muutamissa
afrikkalaisissa kouluissa. Tutkimuksessa tarkasteltiin opetussuunnitelmien, koulutusjärjestelmien
ja kansallisten strategioiden eroja koulutuksen laadun ja kestävyyden kehittämiseksi
sen perusteella, miten niitä on ilmaistu koulutuspolitiikan tavoitteissa, opettajankouluttajien
käsityksissä ja opiskelijoiden ymmärtämisenä. Tutkimuksen toteuttamisen aikana
järjestettiin työseminaareja Suomessa, Ghanassa ja Nigeriassa, joihin osallistuneet tutkijat,
opettajankouluttajat, opettajat ja hallintohenkilöt keskustelivat kestävän kehityksen
teemoista. Näin toteutettiin tutkijavaihtoa Suomen ja osallistujamaiden välillä. Asiantuntijavaihto
antoi myös rohkaisua näille maille sekä omien arviointitestien kehittämiseen että
kansainvälisiin arviointitutkimuksiin osallistumiseen. Tämän pilottitutkimuksen toteuttamista
ohjasivat seuraavat tutkimustehtävät: (1) opettajien mielipiteiden kartoitus kestävän kehityksen opettamisesta luonnontieteissä, (2) opiskelijoiden osaamistason arvioiminen
kestävää kehitystä peilaavassa luonnontieteiden testissä, ja (3) kolmen maan koulutuspolitiikan
vertailu luonnontieteellisissä kestävän kehityksen kysymyksissä. Tutkimus osoitti,
että Etiopian, Ghanan ja Nigerian opiskelijat menestyivät hyvin sellaisissa tehtävissä,
joiden aiheet koskettivat heidän jokapäiväisiä ympäristöongelmiaan. Erityisesti ympäristöä,
fysiikkaa ja kemiaa koskevissa tehtävissä afrikkalaisten opiskelijoiden keskimääräiset
suoritukset olivat jopa TIMSS 1999 –tutkimuksen osallistujamaiden keskiarvoa parempia.
Etiopian, Ghanan ja Nigerian opettajien opetusmenetelmät näyttävät olleen tehokkaita
hyvin puutteellisista opetus- ja oppimisolosuhteista huolimatta. Opettajien sosioekonominen
status on näissä Afrikan maissa alhainen, minkä opettajat itsekin tuovat esille. Opettajien
palkka on niin alhainen, ettei se riitä edes välttämättömään toimeentuloon. Opettajat
tarvitsevatkin voimakasta tukea opetusolosuhteiden kohentamiseksi, luonnontieteiden
opetuksen perus- ja täydennyskoulutuksen kehittämiseksi sekä laajemmin kestävän kehityksen
edistämiseksi koulutuksessa. Hygienian tason kohottaminen, koulurakennusten
korjaaminen ja infrastruktuurin kehittäminen ovat kestävän kehityksen toteuttamisen
edellytyksiä. Kaikista puutteista ja haasteista huolimatta testitulokset osoittavat, että opiskelijat
ovat omaksuneet kestävää kehitystä tukevaa luonnontieteellistä tietoa. Kuitenkaan tämän
pilottitutkimuksen tulokset eivät ole riittäviä luonnontieteiden opetussuunnitelmien
ja opettajankoulutuksen muuttamiseksi. Lisätutkimusta tarvitaan esimerkiksi arviointimenetelmien
kehittämiseksi ja saatujen tulosten varmentamiseksi suuremmissa opiskelijajoukoissa.
Tämän tutkimuksen merkitys on siinä, että se on rakentanut perustan ja avannut
suuntia uusien tutkimus- ja kehittämishankkeiden toteuttamiselle luonnontieteiden opetuksen
alueella. Lisäksi tutkimuksen tulokset todentavat suuren tarpeen kehitysyhteistyöresurssien
ohjaamiseksi kestävän kehityksen edistämiseen koulutuksessa. Elämmehän parhaillaan
YK:n julistamaa kestävää kehitystä edistävän koulutuksen vuosikymmentä 2005 –
2015 (the Decade of Education for Sustainable Development, DESD).
...
Julkaisija
Institute for Educational ResearchISBN
951-39-2642-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
1456-5153Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusselosteita [38]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Balance with logic-measuring the performance and sustainable development efforts of an NPO in rural Ethiopia
Urquía-Grande, Elena; Lorain, Marie-Anne; Rautiainen, Antti Ilmari; Cano-Montero, Elisa Isabel (Elsevier, 2021)The analysis of performance of Not-for-profit organisations (NPOs) is difficult because there are several objectives and perspectives to NPO performance and accountability, especially if considered sustainably and in long ... -
Sustainable development perspectives in Nordic physical education curricula : a cross-country comparison of the status and pre-conditions
Lundvall, Suzanne; Gisladottir, Thordis; Lauritzen, Åge; Munk Svendsen, Annemari; Salin, Kasper; Stefansdottir, Runa; Fröberg, Andreas (Routledge, 2024)In the present study, we present a cross-country comparison of the status and condition of sustainable development (SD) in the Nordic physical education (PE) curricula. The aim of the study was to increase knowledge of how ... -
Sustainable solutions for last mile Internet access in developing countries : critical success factors
Touray, Almamy (University of Jyväskylä, 2015) -
Developing a matrix framework for protein transition towards more sustainable diets
Paloviita, Ari (Emerald, 2021)Purpose The purpose of this study is to propose a matrix framework to understand the interdependencies of domains and scales of protein transition towards diets based on plants and alternative sources of proteins. De ... -
Drama in Education for Sustainability : Becoming Connected through Embodiment
Lehtonen, Anna; Österlind, Eva; Viirret, Tuija Leena (Penn State Libraries Open Publishing, 2020)In this article, we argue that drama can serve as an interconnecting method for climate change education. In this study, we elaborate the practice of drama and participation experiences through three drama workshops: 1) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.