Show simple item record

dc.contributor.authorReinikainen, Pasi
dc.date.accessioned2012-05-02T10:57:13Z
dc.date.available2012-05-02T10:57:13Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.isbn978-951-39-2954-1
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1047144
dc.identifier.urihttp://ktl.jyu.fi/img/portal/7793/T022.pdfen
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37745
dc.description.abstractVäitöskirjassa selvitetään 8.-luokkalaisten luonnontieteelliseen osaamiseen yhteydessä olevia taustatekijöitä kuudessa maassa: Suomessa, Englannissa, Unkarissa, Japanissa, Latviassa ja Venäjällä. Tämä monitasomallinnusta käyttävä tutkimus perustuu TIMSS 1999 -tutkimuksen aineistoon. Mallista saadut tilastollisesti merkitsevät tulokset esitetään uudella graafisella tavalla, minkä ansiosta tuloksia pystyvät tulkitsemaan muutkin kuin tilastotieteen asiantuntijat. Tutkimuksessa saadut mallit mahdollistavat irrallisia ranking-listoja syvällisemmät aineiston tulkinnat: Ensinnäkin työssä pyritään kuvailemaan niitä olosuhteita, joissa oppimistulokset on tehty. Tämä tapahtuu selvittämällä tutkittujen maiden taustatietoja, koulutusjärjestelmää, luonnontieteiden opetusta ja sen tavoitteita. Toiseksi, tutkittujen maiden luonnontieteiden opetuksen asiantuntijat tulkitsivat ja valaisivat nyt saatuja tuloksia omien kulttuuristen linssiensä läpi. Näin paljastui sellaisia kulttuurisia, historiallisia ja sosiaalisia yhteyksiä oppimistuloksiin, joita kyseisten kulttuurien ulkopuolinen havainnoija ei olisi voinut havaita.Tutkimuksessa saadut tulokset voivat osaltaan kehittää tulevia, laajoja kansainvälisiä vertailututkimuksia. Näissä kenties kannattaisi nyt saatujen tulosten valossa käyttää suhteellisen pientä määrää yhteisiä taustakysymyksiä ja kasvattaa kansallisten osioiden määrää. Ehkä tärkein tulos on kuitenkin se, että tutkimus osaltaan osoitti, että kansainvälisten vertailututkimusten tuloksia voivat hyödyntää koulutuspolitiikan päättäjien lisäksi myös opettajat ja vanhemmat. Tutkimus sisältää myös kirjallisuuskatsaukset kansainvälisten vertailevien koulusaavutustutkimusten osakseen saamasta kritiikistä sekä siitä, miten TIMSS-aineistoa on aiemmin analysoitu monitasomallinnuksen avulla.fi
dc.format.extent263 sivua
dc.language.isoeng
dc.publisherInstitute for Educational Research
dc.relation.ispartofseriesTutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos
dc.relation.isversionofISBN 978-951-39-2953-4
dc.subject.otherTIMSS 1999
dc.titleSequential explanatory study of factors connected with science achievement in six countries: Finland, England, Hungary, Japan, Latvia and Russia : study based on TIMSS 1999
dc.typeDiss.
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-2954-1
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotDoctoral dissertationen
dc.type.ontasotVäitöskirjafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.relation.issn1455-447X
dc.relation.numberinseries22
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoluonnontieteet
dc.subject.ysokoulutusjärjestelmät
dc.subject.ysokoulusaavutukset
dc.subject.ysoperuskoulun yläaste
dc.subject.ysoSuomi
dc.subject.ysoEnglanti
dc.subject.ysoUnkari
dc.subject.ysoJapani
dc.subject.ysoLatvia
dc.subject.ysoVenäjä


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Tutkimuksia [38]
    Koulutuksen tutkimuslaitoksen avoin verkkojulkaisusarja vertaisarvioiduille tutkimuksille
  • Väitöskirjat [3228]

Show simple item record