Sequential explanatory study of factors connected with science achievement in six countries: Finland, England, Hungary, Japan, Latvia and Russia : study based on TIMSS 1999
Väitöskirjassa selvitetään 8.-luokkalaisten luonnontieteelliseen osaamiseen yhteydessä olevia
taustatekijöitä kuudessa maassa: Suomessa, Englannissa, Unkarissa, Japanissa, Latviassa
ja Venäjällä. Tämä monitasomallinnusta käyttävä tutkimus perustuu TIMSS 1999 -tutkimuksen
aineistoon. Mallista saadut tilastollisesti merkitsevät tulokset esitetään uudella
graafisella tavalla, minkä ansiosta tuloksia pystyvät tulkitsemaan muutkin kuin tilastotieteen
asiantuntijat.
Tutkimuksessa saadut mallit mahdollistavat irrallisia ranking-listoja syvällisemmät aineiston
tulkinnat: Ensinnäkin työssä pyritään kuvailemaan niitä olosuhteita, joissa oppimistulokset
on tehty. Tämä tapahtuu selvittämällä tutkittujen maiden taustatietoja, koulutusjärjestelmää,
luonnontieteiden opetusta ja sen tavoitteita. Toiseksi, tutkittujen maiden
luonnontieteiden opetuksen asiantuntijat tulkitsivat ja valaisivat nyt saatuja tuloksia omien
kulttuuristen linssiensä läpi. Näin paljastui sellaisia kulttuurisia, historiallisia ja sosiaalisia
yhteyksiä oppimistuloksiin, joita kyseisten kulttuurien ulkopuolinen havainnoija ei
olisi voinut havaita.Tutkimuksessa saadut tulokset voivat osaltaan kehittää tulevia, laajoja kansainvälisiä
vertailututkimuksia. Näissä kenties kannattaisi nyt saatujen tulosten valossa käyttää suhteellisen
pientä määrää yhteisiä taustakysymyksiä ja kasvattaa kansallisten osioiden määrää.
Ehkä tärkein tulos on kuitenkin se, että tutkimus osaltaan osoitti, että kansainvälisten
vertailututkimusten tuloksia voivat hyödyntää koulutuspolitiikan päättäjien lisäksi myös
opettajat ja vanhemmat.
Tutkimus sisältää myös kirjallisuuskatsaukset kansainvälisten vertailevien koulusaavutustutkimusten
osakseen saamasta kritiikistä sekä siitä, miten TIMSS-aineistoa on aiemmin
analysoitu monitasomallinnuksen avulla.
...
Publisher
Institute for Educational ResearchISBN
978-951-39-2954-1ISSN Search the Publication Forum
1455-447XKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Tutkimuksia [40]
- Väitöskirjat [3535]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Searching for the human factor : psychology, power and ideology in Hungary during the early Kádár period
Laine-Frigren, Tuomas (University of Jyväskylä, 2016) -
The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000
Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002) -
Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia
Unknown author (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Manoeuvring between regulations to achieve locally accepted results : analysis of school meals in Latvia and Finland
Grivins, Mikelis; Tisenkopfs, Talis; Tikka, Ville; Silvasti, Tiina (Springer, 2018)Rather than having a consistent food policy, countries often tend to regulate food from the margins of other policy domains such as agricultural, environmental, welfare or educational policies. Regulatory interventions ... -
Global and local interactions in football : comparing the development paths of Finland and Hungary
Szerovay, Mihaly (University of Jyväskylä, 2018)The aim of this study is to increase understanding of football’s global and local contexts. More specifically, the development paths of Finnish and Hungarian football are explored and compared in four research articles ...