Sequential explanatory study of factors connected with science achievement in six countries: Finland, England, Hungary, Japan, Latvia and Russia : study based on TIMSS 1999
Julkaistu sarjassa
Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitosTekijät
Päivämäärä
2007Oppiaine
Kasvatustiede
2012:62 | 2013:42 | 2014:37 | 2015:58 | 2016:40 | 2017:86 | 2018:224 | 2019:178 | 2020:77 | 2021:104 | 2022:57 | 2023:121 | 2024:148 | 2025:4
Väitöskirjassa selvitetään 8.-luokkalaisten luonnontieteelliseen osaamiseen yhteydessä olevia
taustatekijöitä kuudessa maassa: Suomessa, Englannissa, Unkarissa, Japanissa, Latviassa
ja Venäjällä. Tämä monitasomallinnusta käyttävä tutkimus perustuu TIMSS 1999 -tutkimuksen
aineistoon. Mallista saadut tilastollisesti merkitsevät tulokset esitetään uudella
graafisella tavalla, minkä ansiosta tuloksia pystyvät tulkitsemaan muutkin kuin tilastotieteen
asiantuntijat.
Tutkimuksessa saadut mallit mahdollistavat irrallisia ranking-listoja syvällisemmät aineiston
tulkinnat: Ensinnäkin työssä pyritään kuvailemaan niitä olosuhteita, joissa oppimistulokset
on tehty. Tämä tapahtuu selvittämällä tutkittujen maiden taustatietoja, koulutusjärjestelmää,
luonnontieteiden opetusta ja sen tavoitteita. Toiseksi, tutkittujen maiden
luonnontieteiden opetuksen asiantuntijat tulkitsivat ja valaisivat nyt saatuja tuloksia omien
kulttuuristen linssiensä läpi. Näin paljastui sellaisia kulttuurisia, historiallisia ja sosiaalisia
yhteyksiä oppimistuloksiin, joita kyseisten kulttuurien ulkopuolinen havainnoija ei
olisi voinut havaita.Tutkimuksessa saadut tulokset voivat osaltaan kehittää tulevia, laajoja kansainvälisiä
vertailututkimuksia. Näissä kenties kannattaisi nyt saatujen tulosten valossa käyttää suhteellisen
pientä määrää yhteisiä taustakysymyksiä ja kasvattaa kansallisten osioiden määrää.
Ehkä tärkein tulos on kuitenkin se, että tutkimus osaltaan osoitti, että kansainvälisten
vertailututkimusten tuloksia voivat hyödyntää koulutuspolitiikan päättäjien lisäksi myös
opettajat ja vanhemmat.
Tutkimus sisältää myös kirjallisuuskatsaukset kansainvälisten vertailevien koulusaavutustutkimusten
osakseen saamasta kritiikistä sekä siitä, miten TIMSS-aineistoa on aiemmin
analysoitu monitasomallinnuksen avulla.
...
Julkaisija
Institute for Educational ResearchISBN
978-951-39-2954-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
1455-447XAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimuksia [43]
- Väitöskirjat [3604]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
‘Glocal’ processes in peripheral football countries : a figurational sociological comparison of Finland and Hungary
Szerovay, Mihaly; Itkonen, Hannu; Vehmas, Hanna-Mari (Routledge, 2017)The aim of this article is to increase the understanding of the global and local contexts in football by finding out what social, cultural and economic dimensions seem to characterize ‘periphery’ football. This study applies ... -
The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000
Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002) -
Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia
Tuntematon tekijä (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Finland through kin eyes : portrayals of Finland in the travelogues of János Kodolányi
Molnár-Varga, András Bence (2021)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tutkia minkälaisia kuvauksia ja stereotyyppejä suomalaisista esiintyi maailmansotien välisten vuosikymmenten aikana unkarilaisessa matkakirjallisuudessa ja mitä nämä kuvaukset ... -
The complexity of student-led research : from terminology to practice in a case study of three countries
Khanolainen, Daria; Cooper, Victoria; Messer, David; Revyakina, Elena (Routledge, 2024)Preparing young people to meet emerging contemporary challenges has become a global imperative. Over two decades, there has been a call for students’ active participation in the life of school and society, and an important ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.