University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Julkaisusarjat
  • Koulutuksen tutkimuslaitos
  • Tutkimuksia
  • View Item
JYX > Julkaisusarjat > Koulutuksen tutkimuslaitos > Tutkimuksia > View Item

Sequential explanatory study of factors connected with science achievement in six countries: Finland, England, Hungary, Japan, Latvia and Russia : study based on TIMSS 1999

Thumbnail
View/Open
2.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitos
Authors
Reinikainen, Pasi
Date
2007
Discipline
Kasvatustiede

 
Väitöskirjassa selvitetään 8.-luokkalaisten luonnontieteelliseen osaamiseen yhteydessä olevia taustatekijöitä kuudessa maassa: Suomessa, Englannissa, Unkarissa, Japanissa, Latviassa ja Venäjällä. Tämä monitasomallinnusta käyttävä tutkimus perustuu TIMSS 1999 -tutkimuksen aineistoon. Mallista saadut tilastollisesti merkitsevät tulokset esitetään uudella graafisella tavalla, minkä ansiosta tuloksia pystyvät tulkitsemaan muutkin kuin tilastotieteen asiantuntijat. Tutkimuksessa saadut mallit mahdollistavat irrallisia ranking-listoja syvällisemmät aineiston tulkinnat: Ensinnäkin työssä pyritään kuvailemaan niitä olosuhteita, joissa oppimistulokset on tehty. Tämä tapahtuu selvittämällä tutkittujen maiden taustatietoja, koulutusjärjestelmää, luonnontieteiden opetusta ja sen tavoitteita. Toiseksi, tutkittujen maiden luonnontieteiden opetuksen asiantuntijat tulkitsivat ja valaisivat nyt saatuja tuloksia omien kulttuuristen linssiensä läpi. Näin paljastui sellaisia kulttuurisia, historiallisia ja sosiaalisia yhteyksiä oppimistuloksiin, joita kyseisten kulttuurien ulkopuolinen havainnoija ei olisi voinut havaita.Tutkimuksessa saadut tulokset voivat osaltaan kehittää tulevia, laajoja kansainvälisiä vertailututkimuksia. Näissä kenties kannattaisi nyt saatujen tulosten valossa käyttää suhteellisen pientä määrää yhteisiä taustakysymyksiä ja kasvattaa kansallisten osioiden määrää. Ehkä tärkein tulos on kuitenkin se, että tutkimus osaltaan osoitti, että kansainvälisten vertailututkimusten tuloksia voivat hyödyntää koulutuspolitiikan päättäjien lisäksi myös opettajat ja vanhemmat. Tutkimus sisältää myös kirjallisuuskatsaukset kansainvälisten vertailevien koulusaavutustutkimusten osakseen saamasta kritiikistä sekä siitä, miten TIMSS-aineistoa on aiemmin analysoitu monitasomallinnuksen avulla. ...
Publisher
Institute for Educational Research
ISBN
978-951-39-2954-1
ISSN Search the Publication Forum
1455-447X
Keywords
TIMSS 1999 luonnontieteet koulutusjärjestelmät koulusaavutukset peruskoulun yläaste Suomi Englanti Unkari Japani Latvia Venäjä
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-2954-1

Metadata
Show full item record
Collections
  • Tutkimuksia [37]
  • Väitöskirjat [3178]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ‘Glocal’ processes in peripheral football countries : a figurational sociological comparison of Finland and Hungary 

    Szerovay, Mihaly; Itkonen, Hannu; Vehmas, Hanna-Mari (Routledge, 2017)
    The aim of this article is to increase the understanding of the global and local contexts in football by finding out what social, cultural and economic dimensions seem to characterize ‘periphery’ football. This study applies ...
  • The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000 

    Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002)
  • Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia 

    Unknown author (Jyväskylän yliopisto, 2004)
  • Energy Drink Consumption Among Finnish Adolescents : Prevalence, Associated Background Factors, Individual Resources, and Family Factors 

    Puupponen, Maija; Tynjälä, Jorma; Tolvanen, Asko; Välimaa, Raili; Paakkari, Leena (Swiss School of Public Health, 2021)
    Objectives: Energy drink consumption among adolescents has become a notable global phenomenon, and has been associated with numerous negative health outcomes. In order to understand the popularity of energy drinks among ...
  • Indigenous education in Russia : opportunities for healing and revival of the Mari and Karelian Indigenous groups? 

    Khanolainen, Daria; Nesterova, Yulia; Semenova, Elena (Routledge, 2022)
    Despite being a multicultural country throughout its history, the Russian Federation has long struggled to embrace its diversity. As a result, the country’s many cultural, religious, and ethnic minority groups have been ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre