Sequential explanatory study of factors connected with science achievement in six countries: Finland, England, Hungary, Japan, Latvia and Russia : study based on TIMSS 1999
Julkaistu sarjassa
Tutkimuksia / Koulutuksen tutkimuslaitosTekijät
Päivämäärä
2007Oppiaine
KasvatustiedeVäitöskirjassa selvitetään 8.-luokkalaisten luonnontieteelliseen osaamiseen yhteydessä olevia
taustatekijöitä kuudessa maassa: Suomessa, Englannissa, Unkarissa, Japanissa, Latviassa
ja Venäjällä. Tämä monitasomallinnusta käyttävä tutkimus perustuu TIMSS 1999 -tutkimuksen
aineistoon. Mallista saadut tilastollisesti merkitsevät tulokset esitetään uudella
graafisella tavalla, minkä ansiosta tuloksia pystyvät tulkitsemaan muutkin kuin tilastotieteen
asiantuntijat.
Tutkimuksessa saadut mallit mahdollistavat irrallisia ranking-listoja syvällisemmät aineiston
tulkinnat: Ensinnäkin työssä pyritään kuvailemaan niitä olosuhteita, joissa oppimistulokset
on tehty. Tämä tapahtuu selvittämällä tutkittujen maiden taustatietoja, koulutusjärjestelmää,
luonnontieteiden opetusta ja sen tavoitteita. Toiseksi, tutkittujen maiden
luonnontieteiden opetuksen asiantuntijat tulkitsivat ja valaisivat nyt saatuja tuloksia omien
kulttuuristen linssiensä läpi. Näin paljastui sellaisia kulttuurisia, historiallisia ja sosiaalisia
yhteyksiä oppimistuloksiin, joita kyseisten kulttuurien ulkopuolinen havainnoija ei
olisi voinut havaita.Tutkimuksessa saadut tulokset voivat osaltaan kehittää tulevia, laajoja kansainvälisiä
vertailututkimuksia. Näissä kenties kannattaisi nyt saatujen tulosten valossa käyttää suhteellisen
pientä määrää yhteisiä taustakysymyksiä ja kasvattaa kansallisten osioiden määrää.
Ehkä tärkein tulos on kuitenkin se, että tutkimus osaltaan osoitti, että kansainvälisten
vertailututkimusten tuloksia voivat hyödyntää koulutuspolitiikan päättäjien lisäksi myös
opettajat ja vanhemmat.
Tutkimus sisältää myös kirjallisuuskatsaukset kansainvälisten vertailevien koulusaavutustutkimusten
osakseen saamasta kritiikistä sekä siitä, miten TIMSS-aineistoa on aiemmin
analysoitu monitasomallinnuksen avulla.
...
Julkaisija
Institute for Educational ResearchISBN
978-951-39-2954-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
1455-447XAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimuksia [40]
- Väitöskirjat [3565]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Searching for the human factor : psychology, power and ideology in Hungary during the early Kádár period
Laine-Frigren, Tuomas (University of Jyväskylä, 2016) -
The Finnish success in Pisa - and some reasons behind it : Pisa 2000
Välijärvi, Jouni (University of Jyväskylä, Institute for Educational Research, 2002) -
Nuoret osaajat : PISA 2003 -tutkimuksen ensituloksia
Tuntematon tekijä (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Energy Drink Consumption Among Finnish Adolescents : Prevalence, Associated Background Factors, Individual Resources, and Family Factors
Puupponen, Maija; Tynjälä, Jorma; Tolvanen, Asko; Välimaa, Raili; Paakkari, Leena (Swiss School of Public Health, 2021)Objectives: Energy drink consumption among adolescents has become a notable global phenomenon, and has been associated with numerous negative health outcomes. In order to understand the popularity of energy drinks among ... -
Global and local interactions in football : comparing the development paths of Finland and Hungary
Szerovay, Mihaly (University of Jyväskylä, 2018)The aim of this study is to increase understanding of football’s global and local contexts. More specifically, the development paths of Finnish and Hungarian football are explored and compared in four research articles ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.