Soita ja laula kuin Näppäri : näppäripedagogiikan toteutuminen lyhytkurssilla
Näppäripedagogiikka on kaustislaisen Mauno Järvelän (s. 1949) kehittämä kansanmusiikinopetustyyli, jota toteutetaan Näppäreiksi kutsuttavissa ryhmissä. Mauno Järvelä on koulutukseltaan klassinen viulisti, joka esittää aktiivisesti myös kansanmusiikkia. Näppäreiden opetus alkoi 1980-luvun puolessa välissä Perhonjokilaakson kansalaisopiston suojissa. Kansalaisopistotoiminnan lisäksi näppäripedagogiikkaan nojautuvaa opetusta annetaan nykyisin erilaisilla näppärikursseilla eri puolella Suomea. Näppäreiden ohjelmisto on alusta lähtien nojautunut lähinnä kaustislaiseen perinnemusiikkiin.
Tutkielma keskittyy näppäripedagogiikan kuvaamiseen laadullisten tutkimusmenetelmien, kuten havainnoinnin ja haastattelututkimuksen, keinoin. Tavoitteena on selvittää, mitä näppäripedagogiikkaan nojautuvaa opetusta saavat oppilaat oppivat. Tätä kysymystä selvitetään sekä haastattelun että kaksipäiväisen näppärikurssin havainnoinnin avulla.
Tutkielman haastatteluosio tehtiin haastattelemalla Mauno Järvelää. Haastattelusta selviää, että Näppäreiden toiminnassa tärkeää on musisoinnin ilo. Sekä soittamisen että laulamisen on tarkoitus olla oppilaille mieluisaa. Pohjoismainen yhteistyö Näppäreissä on Järvelän tietoisesti edistämä aspekti, ja se on Näppäreiden toiminnassa keskeisellä sijalla.
Havainnointi toteutettiin seuraamalla kaksipäiväistä Kaustisella järjestettyä näppärikurssia. Kurssilla harjoitettiin pääasiassa pohjoismaista, mutta myös kaustislaista perinnemusiikkia. Soitto-ohjelmistoa harjoitettiin klassisen musiikin opetusmenetelmin, ja laulamisessa korostettiin selkeää ääntämystä ja kovaäänistä laulutyyliä.
Näppäripedagogiikkaan nojautuva opetus on monipuolista. Siinä oppilas oppii niin instrumentin hallintaa kuin laulamista perinteisellä yhteislaulutyylillä. Näppäreiden toiminnassa mukana olevat pääsevät myös matkustelemaan ulkomailla sekä oppivat laulamaan vierailla kielillä. Näppäreissä tärkeintä on kuitenkin yhdessä soittamisen ilo.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kritiikin sisuksissa : Jari Järvelän trilogia kriitikkojen silmin
Järvelä, Kirsi (2011)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä ja mitä kriitikot kirjoittavat, kun he kirjoittavat kritiikkiä. Tutkimuksessa etsittiin Jari Järvelän trilogian, Veden paino, Pieni taivas ja Kansallismaisema, kritiikeistä ... -
”Siellä missä miehiä tehdään” – Mika Waltarin nuoruuden tuotanto ja sen vastaanotto sukupuolten rakentamisen paikkoina
Torninoja-Latola, Jaana (Historian ja etnologian laitoksen tutkijat ry, Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
Lepistö, Erika; Mattsson, Aino (2021)Ohjelmoinnillisella ajattelulla (engl. computational thinking) tarkoitetaan ongelmanratkaisutapaa, jossa ongelman osat tunnistetaan ja ratkaistaan vaihe kerrallaan. Ohjelmoinnillinen ajattelu on tulevaisuuden taito, jonka ... -
Kuuntelukasvatuksen toteutuminen yläkoulun musiikin opetuksessa
Takanen, Soila (2016)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä kuuntelukasvatus on yläkoulun musiikin opetuksessa. Lähtökohtana tutkimukseen on opettajan ja opetuksen näkökulma kuuntelukasvatukseen, sillä näen opettajan sekä persoonana ... -
Lapsen osallisuuden toteutuminen lastensuojelun tarpeen arviointiprosessissa
Holmström, Anniina (2020)Kandidaatintutkielmassani tavoitteena on saavuttaa laajempaa ymmärrystä siitä, miten lastensuojelun tarpeen arviointiprosessi tulee tehdä, jotta lapsen osallisuus toteutuu siinä. Lapsella on lainsäädännöllisesti vahvat ...