Pianonsoiton diskursiivis-materiaalisia kytkentöjä rakentamassa
Artikkeli käsittelee diskursiivis-materiaalisen lähestymistavan soveltamista pianonsoiton tutkimukseen.
Pianonsoitto tutkimuskohteena on hedelmällinen diskursiivis-materiaalisuuden ymmärtämiselle, koska se
on ensisijaisesti erilaisia tekoja. Pedagogisessa ympäristössä nuottikuvaan eksplisiittisesti ja implisiittisesti
kirjoitetut soitto-ohjeet realisoidaan opettajan avustuksella soivaksi musiikiksi. Nuottikirjoituksen lisäksi
opettaja auttaa oppilasta saavuttamaan tavoitellun soittotuloksen verbaalien ja non-verbaalien soittoohjeiden
avulla. Soitto-ohjeet voivat olla metaforiakin. Kun opettaja korjaa oppilaan soittoasentoa käsillään,
soittajan keho on käsin muokattavaa materiaalia samaan tapaan kuin tanssinopetuksessa.
Olen tehnyt tutkimusta musiikkioppilaitoksessa, josta on asianmukaisesti pyydetty tutkimuslupa. Tutkimuksen
painopiste on teoreettinen, mutta siihen sisältyy myös kenttätyötä: osallistuvaa havannointia
(kinesteettinen empatia) ja haastattelut. Olen havainnoinut pianonsoitonopetustilanteita yksityisopetustilanteissa.
Diskursiivis-materiaalisuutta on hankala tutkia ilman kenttätyön tuomaa konkretiaa, vaikka samat
asiat olisivat intuitiivisesti ymmärrettävissä omien aikaisempien pianonsoitto- ja opettamiskokemusten
kautta.
Tutkimuksen tässä vaiheessa pianonsoitto näyttäytyy minulle monisyisenä diskursiivis-materiaalisena
ilmiönä (Barad 2008). Diskursiivis-materiaaliset käytännöt muokkaavat soittajan ruumiillisuutta, sillä diskursiivinen
ja materiaalinen muodostavat aina jollain tavalla toisiaan. Pianonsoitossa diskursiivinen ja
materiaalinen yhdistyvät monella tavalla: jokainen soittaja-soitin -yhdistelmä on ainutlaatuinen ja jokainen
musiikkiteoksen esitys ainutkertainen. Diskursiivinen sisältää erilaisia pianonsoittoon liittyviä/
sisältyviä diskursseja. Materiaalisuus on soittavan ruumiin, soittamisen ja musiikki-instrumentin konkreettisuutta.
Diskursiivista ja materiaalista on mahdollista yhdistää luomalla yhteyksiä liikkeiden, sanojen
(sanalliset ohjeet, arvioinnit), kehon ominaisuuksien ja niistä tehtävien huomioiden välille (ks. esim. Väätäinen
2003).
...
Konferenssi
Monititeteinen musiikintutkimus. Suomen Musiikintutkijoiden 16. Symposium - The 16th Annual Symposium for Music Scholars in Finland Jyväskylä 21.-23.3.2012Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotSamankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemus kehollisista oppimismenetelmistä pianonsoiton opetuksessa
Helin, Saana (2021)Tutkimukseni tarkastelee kolmen tutkimusinformanttina toimineen soitto-oppilaan kokemuksia ohjaamiltani pianotunneilta, joiden keskiössä oli kehontiedon lisääminen kehollisten oppimismenetelmien avulla. Työni tavoitteena ... -
A Corridor That Moves : Corporeal Encounters with Materiality in a Mental Hospital
Kuuva, Sari; Heimonen, Kirsi (Transcript Verlag, 2020) -
Aistikokemukset ja affektiivisuus arjen materiaalisen kulttuurin tutkimuksessa
Kajander, Anna; Koskinen-Koivisto, Eerika (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2021) -
Bergson and Technical Creativity
Telivuo, Julius (Société des amis de Bergson, 2024)Bergson portrays technics as a central expression of human creativity, but he also describes it as degenerating, mechanistic instrumentality. Can technics be truly creative or is it bound to the mechanistic processes of ... -
“But the bizarre things won” : queer materialities and descriptions in Denton Welch’s In Youth is Pleasure
Pitkänen, Heli (2024)Maisterintutkielma keskittyy materiaalisten objektien sekä ihmisten ja esineiden välisen vuorovaikutuksen kuvaukseen brittiläisen kirjailijan Denton Welchin romaanissa In Youth is Pleasure (1945). Welchin romaani on täynnä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.