Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTiensuu, Johanna
dc.date.accessioned2012-03-20T07:40:32Z
dc.date.available2012-03-20T07:40:32Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37623
dc.description.abstractArtikkeli käsittelee diskursiivis-materiaalisen lähestymistavan soveltamista pianonsoiton tutkimukseen. Pianonsoitto tutkimuskohteena on hedelmällinen diskursiivis-materiaalisuuden ymmärtämiselle, koska se on ensisijaisesti erilaisia tekoja. Pedagogisessa ympäristössä nuottikuvaan eksplisiittisesti ja implisiittisesti kirjoitetut soitto-ohjeet realisoidaan opettajan avustuksella soivaksi musiikiksi. Nuottikirjoituksen lisäksi opettaja auttaa oppilasta saavuttamaan tavoitellun soittotuloksen verbaalien ja non-verbaalien soittoohjeiden avulla. Soitto-ohjeet voivat olla metaforiakin. Kun opettaja korjaa oppilaan soittoasentoa käsillään, soittajan keho on käsin muokattavaa materiaalia samaan tapaan kuin tanssinopetuksessa. Olen tehnyt tutkimusta musiikkioppilaitoksessa, josta on asianmukaisesti pyydetty tutkimuslupa. Tutkimuksen painopiste on teoreettinen, mutta siihen sisältyy myös kenttätyötä: osallistuvaa havannointia (kinesteettinen empatia) ja haastattelut. Olen havainnoinut pianonsoitonopetustilanteita yksityisopetustilanteissa. Diskursiivis-materiaalisuutta on hankala tutkia ilman kenttätyön tuomaa konkretiaa, vaikka samat asiat olisivat intuitiivisesti ymmärrettävissä omien aikaisempien pianonsoitto- ja opettamiskokemusten kautta. Tutkimuksen tässä vaiheessa pianonsoitto näyttäytyy minulle monisyisenä diskursiivis-materiaalisena ilmiönä (Barad 2008). Diskursiivis-materiaaliset käytännöt muokkaavat soittajan ruumiillisuutta, sillä diskursiivinen ja materiaalinen muodostavat aina jollain tavalla toisiaan. Pianonsoitossa diskursiivinen ja materiaalinen yhdistyvät monella tavalla: jokainen soittaja-soitin -yhdistelmä on ainutlaatuinen ja jokainen musiikkiteoksen esitys ainutkertainen. Diskursiivinen sisältää erilaisia pianonsoittoon liittyviä/ sisältyviä diskursseja. Materiaalisuus on soittavan ruumiin, soittamisen ja musiikki-instrumentin konkreettisuutta. Diskursiivista ja materiaalista on mahdollista yhdistää luomalla yhteyksiä liikkeiden, sanojen (sanalliset ohjeet, arvioinnit), kehon ominaisuuksien ja niistä tehtävien huomioiden välille (ks. esim. Väätäinen 2003).fi
dc.language.isofin
dc.subject.otherpianonsoittofi
dc.subject.otherdiskursiivis-materiaalisuusfi
dc.subject.otherruumiillisuusfi
dc.subject.otheresittämisen tutkimusfi
dc.titlePianonsoiton diskursiivis-materiaalisia kytkentöjä rakentamassafi
dc.typeconference paper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201203201467
dc.type.dcmitypeText
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.contributor.publisherJyväskylän yliopisto, Musiikin laitos
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationconferenceObject
dc.relation.conferenceMonititeteinen musiikintutkimus. Suomen Musiikintutkijoiden 16. Symposium - The 16th Annual Symposium for Music Scholars in Finland Jyväskylä 21.-23.3.2012


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot