Kokemus kehollisista oppimismenetelmistä pianonsoiton opetuksessa
Tutkimukseni tarkastelee kolmen tutkimusinformanttina toimineen soitto-oppilaan kokemuksia ohjaamiltani pianotunneilta, joiden keskiössä oli kehontiedon lisääminen kehollisten oppimismenetelmien avulla. Työni tavoitteena oli kartoittaa kehollisen oppimiskäsityksen merkitystä pianonsoiton oppimisen kontekstissa ja selvittää, miten kehontiedon lisääminen voi tukea pianonsoiton oppimista ja soittoharrastuksen mielekkyyttä.
Kvalitatiivisen fenomenologisen tutkimukseni aineisto koostuu oppilaille tekemistäni teemahaastatteluista, jotka toteutettiin tutkimusjaksolla pidettyjen pianotuntien yhteydessä sekä tuntien empiirisestä ja osallistuvasta havainnoinnista, jota tuki tunneilla kuvattu videomateriaali. Aineistosta tehtiin päätelmiä nojaten teoreettiseen viitekehykseen, joka koostuu kehollisuuteen liittyvästä tutkimuskirjallisuudesta ja kehon fenomenologian filosofiasta.
Erityisesti musiikillinen keksiminen, mukaan luettuna improvisaatio, musiikillinen tarinankerronta sekä ilmaisun ja liikkeen yhdistävät verbaaliset ja fyysiset metaforat osoittautuivat hyviksi menetelmiksi lisätä yhteyttä omaan kehoon, laajentaa harjoittelumenetelmiä luovaan toimintaan, kartuttaa erilaisia ilmaisuun vaikuttavia liikkeitä ja kosketustapoja, lisätä musiikillista ymmärrystä sekä avata ilmaisun käsitettä. Oppimiskokemusten sanallistaminen ja reflektointi muodostuivat olennaiseksi osaksi tiedon muodostusta ja taitojen syventämistä, mikä vaikutti merkitykselliseltä oppilaiden itseohjautuvuuden ja tiedon soveltamisen kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemuksia kokonaisuudesta : tutkielma kehollisuuden ja maailmankatsomuksen suhteesta buenosairesilaisten joogaavien katolisten keskuudessa
Ylönen, Hanna-Leena (2010)Tutkielma käsittelee kehollisuuden ja henkisyyden suhdetta kymmenen buenosairesilaisen joogaavan katolisen elämässä. Keskeisin tutkimuskysymys on, miten informantit merkityksellistävät omaa elämäänsä joogan ja katolilaisuuden ... -
Kehollisuus ja hiljainen tieto viulunsoitonopetuksessa
Pitkä, Reetta (2016)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan viulunsoiton kehollisuutta opettamisen näkökulmasta. Tehtävänäni on selvittää, minkälaista viulunsoiton kehollisuus on luonteeltaan, ja mitä kaikkea sen opettaminen pitää sisällään. ... -
Det här köttet som sitter på framsidan på min kropp : kehollinen feminismi Stina Wollterin visuaalisessa ilmaisussa
Holmbäck, Johanna (2019)Tutkielmassa tarkastellaan ruotsalaisen taiteilijan, feministin ja kehoaktivistin, Stina Wollterin, visuaalista ilmaisua hänen Instagram-tilillään. Wollterin julkaisema visuaalinen ilmaisu keskittyy erityisesti kehollisuuteen, ... -
”Liikuta kehoa, taivuta kieltä, näin on oppimisessa paljon mieltä!” : liikuntakasvattajat monikulttuuristen ryhmien kielen opettajina
Siljamäki, Mariana; Anttila, Eeva (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2020)Miltä sinusta tuntuisi oppia vierasta kieltä liikkumalla, toiminnallisesti? Entä voisivatko suomalaiset liikuntakasvattajat tukea maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten integroitumista yhteiskuntaamme opettamalla ... -
Keho ja mieli liikkeelle! : kokemuksia kehollisuudesta ja kehon merkityksistä luovan liikkeen kurssilla
Jonsson, Heta (2013)Tutkimuksessa tarkastellaan neljän naispuolisen opiskelijan kehollisuuden kokemuksia luovan liikkeen kurssilla Jyväskylän yliopistolla helmikuussa 2012. Päätavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, millaisista näkökulmista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.