Show simple item record

dc.contributor.authorKarttunen, Assi
dc.date.accessioned2012-03-20T06:09:07Z
dc.date.available2012-03-20T06:09:07Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37612
dc.description.abstractKun barokin laulumusiikin esittäjänä tutkin retoriikan actiota (ääni, ele, ilme, asento, liike) osana muusikko- tutkijan tutkimushankettani, pyrin työssäni yhdistämään toisaalta esittämiskäytäntöjen tutkimusta ja toisaalta fenomenologista lähestymistapaa, jossa huomio on kehollisessa kokemuksessa. Hanketta voisikin kutsua historiallisten esittämiskäytäntöjen keholliseksi tutkimukseksi. Monitieteellisen ja menetelmällisen tutkimuksen aihe on ajankohtainen, koska se liittyy laajaan historiallisesti tiedostavan esittäjän emansipaatiota käsittelevään keskusteluun.1 Musiikillisen retoriikan muodoista itse actiota on tutkittu vähemmän verrattuna notaation retoristen ilmiöiden tutkimiseen. Jotta aihetta voisi tutkia, on ymmärrettävä kohteen luonne kehollisena, tilallisena ja ajallisena ilmiönä. Retoriikan action harjoittaminen sekä rikastaa että muuntaa barokkimusiikin esittämiskäytäntöjä, suhdettamme rekonstruktioon ja käsitystä omasta muusikon roolistamme tämän musiikin äärellä. Artikkelissani käytän tutkimusesimerkkinä André-Joseph Exaudet´n säveltämään menuettiin laulettua tuntemattoman kirjoittajan arkkiveisua La Guillotine (1789), joka on ilmiönä monitasoisen kehollisen ironian läpäisemä. Tutkin esitetyn La Guillotinen kehollista ironiaa ja retorisia tehokeinoja, kuten antiteesiä, ciconiaa ja épimonea. Mukana on myös video baritoni Teppo Lampelan ja Elysionin kedot -työryhmän esittämästä La Guillotinesta ja kuvaus arkkiveisun esityksestä, jossa ironia kehollistuu retoristen tasojen sisäistämisen kautta. Käyn läpi retorisen ironian historiallisia kuvauksia ja kuvaan niiden ilmenemistä omasta basso continuon soittajan, kamarimuusikon, intersubjektin ja korrepetiittorin näkökulmastani.fi
dc.language.isofin
dc.subject.otherkehollisuusfi
dc.subject.othermusiikin retoriikkafi
dc.subject.otherhistoriallisesti tiedostava esittäminenfi
dc.titleIronian kehollinen retoriikka - historiallisten esittämiskäytäntöjen kehollista tutkimustafi
dc.typeconference paper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201203201456
dc.type.dcmitypeText
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.contributor.publisherJyväskylän yliopisto, Musiikin laitos
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationconferenceObject
dc.relation.conferenceMonititeteinen musiikintutkimus. Suomen Musiikintutkijoiden 16. Symposium - The 16th Annual Symposium for Music Scholars in Finland Jyväskylä 21.-23.3.2012


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record