Det här köttet som sitter på framsidan på min kropp : kehollinen feminismi Stina Wollterin visuaalisessa ilmaisussa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmassa tarkastellaan ruotsalaisen taiteilijan, feministin ja kehoaktivistin, Stina Wollterin, visuaalista ilmaisua hänen Instagram-tilillään. Wollterin julkaisema visuaalinen ilmaisu keskittyy erityisesti kehollisuuteen, sukupuoleen, naiseuteen sekä feminismiin. Wollterin kamppailu kehollisuuden ja feminismin kentällä aktualisoituu erityisellä tavalla hänen Instagramissa julkaisemassaan visuaalisessa kuvastossa.
Sosiaalisen konstruktionismin teoria toimii tarkastelun väljänä ylärakenteena. Kaikki toiminta, myös Wollterin Instagram-kuvasto, voidaan nähdä osana kielellistä ja toiminnallista prosessia. Metodologisina välineinä visuaalisessa analyysissä toimivat performanssi, vikuuri sekä representaatio. Teoreettinen ja metodologinen viitekehys muodostavat visuaalista luentaa taustoittavan kehikon, ja analyysin tuloksena muodostuukin laajempi ymmärrys sukupuolisuuden, kehollisuuden ja visuaalisen ilmaisun yhteen kietoutumisesta.
Tutkielman aineisto on noin 8000 kuvaa ja videota käsittävä Wollterin Instagram-tili, @stinawollter. Tarkempaa analyysiä varten on valittu kuusi kuva- ja videoteosta Wollterin käyttämien stinaskropptrix-, stinasbildbetraktelser- ja stinawollterdansarförlivet aihetunnisteiden alta. Kuva-analyysiä tehdään yhdistämällä kuva ja kuvateksti liittämällä se tutkielman teoreettiseen ja metodologiseen viitekehykseen.
Tutkielmassa eritellään käsitystä hyväksytystä, normatiivisesta naiskehosta, kehoihin liittyvästä normittamisesta ja tuon normittamisen mahdollisista vaikutuksista. Tähän suhteuttaen osoitetaan, minkälaisen visuaalisen ilmaisun avulla Wollter kamppailee normatiivista naiskeho- ja sukupuolikäsitystä vastaan. On syntynyt näkemys siitä, mitä kehollisen feminismin käsitteellä tässä tutkielmassa tarkoitetaan, ja miten tuota käsitettä voidaan käyttää visuaalisessa tutkimuksessa.
Kehollinen feminismi visuaalisen analyysin välineenä tuo esille erilaiset rakenteelliset ja normatiiviset toiseuttavat prosessit, kun tuotetaan visuaalisia esityksiä kehoista. Käsitteen avulla voidaan erotella kehojen visuaalisen esittämisen tavan avulla tuotettua vastarintaa ja esimerkiksi voimaantumista. Kehollinen feminismi on murtumakohta, joka tarjoaa kuva-analyysille välineen nähdä inhimillinen todellisuus sukupuolen ja kehon takaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kokemus kehollisista oppimismenetelmistä pianonsoiton opetuksessa
Helin, Saana (2021)Tutkimukseni tarkastelee kolmen tutkimusinformanttina toimineen soitto-oppilaan kokemuksia ohjaamiltani pianotunneilta, joiden keskiössä oli kehontiedon lisääminen kehollisten oppimismenetelmien avulla. Työni tavoitteena ... -
Kokemuksia kokonaisuudesta : tutkielma kehollisuuden ja maailmankatsomuksen suhteesta buenosairesilaisten joogaavien katolisten keskuudessa
Ylönen, Hanna-Leena (2010)Tutkielma käsittelee kehollisuuden ja henkisyyden suhdetta kymmenen buenosairesilaisen joogaavan katolisen elämässä. Keskeisin tutkimuskysymys on, miten informantit merkityksellistävät omaa elämäänsä joogan ja katolilaisuuden ... -
”Liikuta kehoa, taivuta kieltä, näin on oppimisessa paljon mieltä!” : liikuntakasvattajat monikulttuuristen ryhmien kielen opettajina
Siljamäki, Mariana; Anttila, Eeva (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry., 2020)Miltä sinusta tuntuisi oppia vierasta kieltä liikkumalla, toiminnallisesti? Entä voisivatko suomalaiset liikuntakasvattajat tukea maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten integroitumista yhteiskuntaamme opettamalla ... -
Foucault fenomenologi?
Pulkkinen, Tuija (Tutkijaliitto, 2003) -
Vedenpaisumus tornikamareissa : sukupuolittavaa väkivaltaa purkavat naisruumiin kokemukset ja eettinen lukeminen
Halonen, Minna; Karkulehto, Sanna (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017)