Show simple item record

dc.contributor.authorJärviö, Päivi
dc.date.accessioned2012-03-20T06:01:58Z
dc.date.available2012-03-20T06:01:58Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37611
dc.description.abstractNiin kutsutun vanhan musiikin esittämisen tutkimuksessa musiikin tekijän, esittäjän keho on useimmiten ollut näkymättömissä. Huomio on sen sijaan tyypillisesti kohdentunut tutkimuksen kohteena olleen aikakauden alkuperäislähteisiin ja niiden tarjoamaan tietoon siitä, miten musiikkia on esitetty. Italialaisen varhaisbarokin resitatiivin esittämistä kuvaavassa väitöstutkimuksessani olen pyrkinyt liittämään tämän esittäjälle sinänsä välttämättömän tutkimustiedon oman aikamme esittäjän musiikin työstämisen keholliseen käytäntöön. Väljästi Michel Henryn fenomenologiaan kiinnittyvässä tutkimuksessani avaan laulajan kokemusta autoetnografisen, tutkijan oman laulajan ja pedagogin kokemukseen perustuvan tutkimisen ja kirjoittamisen kautta. Ajattelen laulajan musiikin tekijänä ja tutkijana, joka monipuolisen koulutuksensa, tietämisensä, taitamisensa ja kokemuksensa pohjalta ottaa kantaa musiikkia ja sen esittämistä koskeviin kysymyksiin. Menneiden aikojen musiikkia, partituuria ja esittämiskäytäntöjä koskeva tieto on laulajassa tässä hetkessä, kehollistuneena tietämisenä, ei kaikkien ulottuvilla olevana tietona. Esittämisen kuvaamisen kannalta keskeiseksi tutkimuksessa muodostui sprezzaturan käsite: tietoon, taitoon ja kokemukseen perustuva hienovaraisuus, kultivoitu kyky toimia huolettoman mestarillisesti tavalla, joka kuitenkin pakenee sanallistamista. Resitatiivin työstämisen kannalta keskeinen juonne on laulaen puhuminen, jota lähestyn sekä Monteverdin oman ajan puhumisen ja laulumusiikin säveltämisen ja esittämisen käytäntöjen että laulamisen yksittäisen kehollistuneen kokemuksen – kuuntelemisen, puhumisen ja laulamisen – suunnasta.fi
dc.language.isofin
dc.subject.otherresitatiivifi
dc.subject.otheresittäminenfi
dc.subject.otherkehofi
dc.subject.otherfenomenologiafi
dc.subject.othersprezzaturafi
dc.titleKehollista musiikintutkimusta – Laulaja musiikin tekijänä ja tutkijanafi
dc.typeconference paper
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201203201455
dc.type.dcmitypeText
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/ConferencePaper
dc.contributor.publisherJyväskylän yliopisto, Musiikin laitos
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_5794
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationconferenceObject
dc.relation.conferenceMonititeteinen musiikintutkimus. Suomen Musiikintutkijoiden 16. Symposium - The 16th Annual Symposium for Music Scholars in Finland Jyväskylä 21.-23.3.2012


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record