dc.contributor.author | Vuorela, Marika | |
dc.date.accessioned | 2012-03-13T12:00:18Z | |
dc.date.available | 2012-03-13T12:00:18Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1195821 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37577 | |
dc.description.abstract | Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten hyvin Piotr Bazian salamapelimenetelmä soveltuu kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Kuulovammaisia matematiikassa menestyneitä henkilöitä tiedetään olevan vain muutamia, vaikka voisi luulla, että kuulo ei ole matematiikan oppimisessa kovinkaan keskeinen aisti. Löysin tietoa muutamasta kuulovammaisesta matematiikassa menestyneestä henkilöstä, mutta kukaan heistä ei ollut syntymäkuuro. He kaikki olivat kuuroutuneet lapsuudessaan sairauden seurauksena tai sairauden ja geneettisen taipumuksen yhteisvaikutuksesta. Koska näitä matematiikassa menestyneitä kuulovammaisia henkilöitä löytyi vain kolme, oli syytä selvittää liittyykö kuulovammaisten henkilöiden matematiikan oppimiseen joitain erityispiirteitä.
Tutkielmassani kerrotaan millaisia ongelmia kuulovammaisten matematiikan oppimiseen liittyy ja mitä mahdollisia syitä niihin on erilaisissa tutkimuksissa esitetty. Yleinen käsitys on, että matematiikan oppiminen on usein kuulovammaisille haasteellista, eivätkä he saavuta matematiikan taidoissaan samaa tasoa kuin kuulevat henkilöt. Ongelmia on osoitettu olevan mm. matemaattisten käsitteiden oppimisessa, laskemaan oppimisessa ja matemaattisten ongelmien ratkaisutaidoissa. Erilaisia syitä, jotka näihin eroihin kuulovammaisten ja kuulevien välillä ovat johtaneet, esitetään löytyvän mm. kuulovammaisten ja kuulevien erilaisesta altistumisesta matemaattisille ilmiöille ja käsitteille varhaislapsuudessa, erilaisista toimintatavoista matemaattisten käsitteiden hahmottamisessa tai eroista akateemisissa valmiuksissa. Tutkimuksissa tuodaan ilmi kuitenkin myös tärkeä näkökanta, että ongelmat kuulovammaisten matematiikan oppimisessa saattavat johtua oppijasta riippumattomista seikoista, kuten epäsopivista opetus- tai tukimateriaaleista tai opetukseen ja tulkkaukseen liittyvistä ongelmista. Tästä syystä olisi hyödyllistä löytää erityisen hyvä matematiikan opetusmenetelmä kuulovammaisten lasten opetukseen.
Piotr Bazian salamapelimenetelmä on aiemmissa Jyväskylän yliopiston matematiikan laitoksen pro gradu -tutkielmiin liittyvissä tutkimuksissa todettu hyödylliseksi matematiikan opetusmenetelmäksi kuuleville lapsille. Niinpä opetusmenetelmän soveltuvuutta haluttiin testata myös kuulovammaisille lapsille, koska tarvetta hyvälle opetusmenetelmälle selvästikin on.
Menetelmät. Tutkimusta varten järjestettiin opetuskokeilu Haukkarannan erityiskoululla Jyväskylässä. Opetuskokeiluun osallistui 4 kuulovammaista lasta. Näistä neljästä oppilaasta kaksi oli täysin kuuroja ja kahdella oppilaalla oli käytössään sisäkorvaistute. Oppilaat olivat iältään 6-, 8-, 10- ja 13-vuotiaita. Opetuskokeilu kesti 3 kuukautta ja tuona aikana opetusmenetelmän mukaisia opetustuokioita ehdittiin järjestää jokaisen oppilaan kohdalla 22–30 kertaa. Tutkimusaineisto kerättiin opetustuokioilla havainnoimalla ja jokaisen oppilaan opetustuokioiden sisällöistä pidettiin tarkkaa päiväkirjaa. Suuri osa opetustuokioista myös videoitiin. Opetuskokeilun jälkeen tutkimusta varten haastateltiin kuulovammaisten lasten erityisluokanopettajaa. Teemahaastattelulla haluttiin selvittää, mitä mieltä opettaja oli Piotr Bazian salamapelimenetelmästä ja sen soveltuvuudesta kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Tutkimusaineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin.
Tulokset ja johtopäätökset. Opetuskokeilun aikana tehtyjen havaintojen mukaan salamapelimenetelmä soveltuu hyvin kuulovammaisten lasten matematiikan opetukseen. Salamapelimenetelmä hyödyntää visuaalisen havainnoinnin taitoja, jotka yleensä ovat kuulovammaisilla henkilöillä hyvät, koska kuulovammaiset käyttävät korostuneesti visuaalista koodausta informaation käsittelyssään. Lisäksi opetusmenetelmä kaikessa leikinomaisuudessaan tarjoaa lapsille turvallisen ja kannustavan oppimisympäristön sekä positiivisia oppimiskokemuksia, jotka tukevat lapsen itsetuntoa matematiikan osaamisen suhteen. Menetelmässä myös kerrataan aiemmin opittua, joten se tarjoaa oppilaalle
juuri sellaista toistoa, jonka on koettu olevan hyödyllistä kuulovammaisen lapsen oppimista ajatellen. | |
dc.format.extent | 89 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | salamapelimenetelmä | |
dc.subject.other | opetuskokeilu | |
dc.subject.other | kuulovammaiset matemaatikot | |
dc.subject.other | kuulovammaisten matematiikan oppiminen | |
dc.subject.other | kuulovammaisten matematiikan perusopetus | |
dc.title | Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201203131436 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Matematiikan ja tilastotieteen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematics and Statistics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Matematiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematics | en |
dc.date.updated | 2012-03-13T12:00:18Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4041 | |
dc.subject.yso | kuulovammaiset | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | matemaatikot | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | salamapelimenetelmä | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |