University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Piotr Bazian salamapelimenetelmä kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetuksessa

Thumbnail
View/Open
9.4 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vuorela, Marika
Date
2012
Discipline
MatematiikkaMathematics

 
Tavoitteet. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten hyvin Piotr Bazian salamapelimenetelmä soveltuu kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Kuulovammaisia matematiikassa menestyneitä henkilöitä tiedetään olevan vain muutamia, vaikka voisi luulla, että kuulo ei ole matematiikan oppimisessa kovinkaan keskeinen aisti. Löysin tietoa muutamasta kuulovammaisesta matematiikassa menestyneestä henkilöstä, mutta kukaan heistä ei ollut syntymäkuuro. He kaikki olivat kuuroutuneet lapsuudessaan sairauden seurauksena tai sairauden ja geneettisen taipumuksen yhteisvaikutuksesta. Koska näitä matematiikassa menestyneitä kuulovammaisia henkilöitä löytyi vain kolme, oli syytä selvittää liittyykö kuulovammaisten henkilöiden matematiikan oppimiseen joitain erityispiirteitä. Tutkielmassani kerrotaan millaisia ongelmia kuulovammaisten matematiikan oppimiseen liittyy ja mitä mahdollisia syitä niihin on erilaisissa tutkimuksissa esitetty. Yleinen käsitys on, että matematiikan oppiminen on usein kuulovammaisille haasteellista, eivätkä he saavuta matematiikan taidoissaan samaa tasoa kuin kuulevat henkilöt. Ongelmia on osoitettu olevan mm. matemaattisten käsitteiden oppimisessa, laskemaan oppimisessa ja matemaattisten ongelmien ratkaisutaidoissa. Erilaisia syitä, jotka näihin eroihin kuulovammaisten ja kuulevien välillä ovat johtaneet, esitetään löytyvän mm. kuulovammaisten ja kuulevien erilaisesta altistumisesta matemaattisille ilmiöille ja käsitteille varhaislapsuudessa, erilaisista toimintatavoista matemaattisten käsitteiden hahmottamisessa tai eroista akateemisissa valmiuksissa. Tutkimuksissa tuodaan ilmi kuitenkin myös tärkeä näkökanta, että ongelmat kuulovammaisten matematiikan oppimisessa saattavat johtua oppijasta riippumattomista seikoista, kuten epäsopivista opetus- tai tukimateriaaleista tai opetukseen ja tulkkaukseen liittyvistä ongelmista. Tästä syystä olisi hyödyllistä löytää erityisen hyvä matematiikan opetusmenetelmä kuulovammaisten lasten opetukseen. Piotr Bazian salamapelimenetelmä on aiemmissa Jyväskylän yliopiston matematiikan laitoksen pro gradu -tutkielmiin liittyvissä tutkimuksissa todettu hyödylliseksi matematiikan opetusmenetelmäksi kuuleville lapsille. Niinpä opetusmenetelmän soveltuvuutta haluttiin testata myös kuulovammaisille lapsille, koska tarvetta hyvälle opetusmenetelmälle selvästikin on. Menetelmät. Tutkimusta varten järjestettiin opetuskokeilu Haukkarannan erityiskoululla Jyväskylässä. Opetuskokeiluun osallistui 4 kuulovammaista lasta. Näistä neljästä oppilaasta kaksi oli täysin kuuroja ja kahdella oppilaalla oli käytössään sisäkorvaistute. Oppilaat olivat iältään 6-, 8-, 10- ja 13-vuotiaita. Opetuskokeilu kesti 3 kuukautta ja tuona aikana opetusmenetelmän mukaisia opetustuokioita ehdittiin järjestää jokaisen oppilaan kohdalla 22–30 kertaa. Tutkimusaineisto kerättiin opetustuokioilla havainnoimalla ja jokaisen oppilaan opetustuokioiden sisällöistä pidettiin tarkkaa päiväkirjaa. Suuri osa opetustuokioista myös videoitiin. Opetuskokeilun jälkeen tutkimusta varten haastateltiin kuulovammaisten lasten erityisluokanopettajaa. Teemahaastattelulla haluttiin selvittää, mitä mieltä opettaja oli Piotr Bazian salamapelimenetelmästä ja sen soveltuvuudesta kuulovammaisten lasten matematiikan perusopetukseen. Tutkimusaineistoa analysoitiin laadullisin menetelmin. Tulokset ja johtopäätökset. Opetuskokeilun aikana tehtyjen havaintojen mukaan salamapelimenetelmä soveltuu hyvin kuulovammaisten lasten matematiikan opetukseen. Salamapelimenetelmä hyödyntää visuaalisen havainnoinnin taitoja, jotka yleensä ovat kuulovammaisilla henkilöillä hyvät, koska kuulovammaiset käyttävät korostuneesti visuaalista koodausta informaation käsittelyssään. Lisäksi opetusmenetelmä kaikessa leikinomaisuudessaan tarjoaa lapsille turvallisen ja kannustavan oppimisympäristön sekä positiivisia oppimiskokemuksia, jotka tukevat lapsen itsetuntoa matematiikan osaamisen suhteen. Menetelmässä myös kerrataan aiemmin opittua, joten se tarjoaa oppilaalle juuri sellaista toistoa, jonka on koettu olevan hyödyllistä kuulovammaisen lapsen oppimista ajatellen. ...
Keywords
salamapelimenetelmä opetuskokeilu kuulovammaiset matemaatikot kuulovammaisten matematiikan oppiminen kuulovammaisten matematiikan perusopetus kuulovammaiset matematiikka matemaatikot perusopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203131436

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Matematiikkaa yhdessä : ikäsidonnaisuuden ylittävä opetuskokeilu perusopetuksessa 

    Koukka, Riikka (2019)
    Opetuskokeilun idea lähti liikkeelle halusta irrottautua perinteisestä ikäsidonnaisesta koulusysteemistä ja löytää uusia näkökulmia opetukseen eri ikäisten oppilaiden välisestä vuorovaikutuksesta. Tutkimustehtävänä oli ...
  • Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla 

    Bom, Venla; Ketola, Meri (2023)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän ...
  • "Ei mun lapsen tarvii vain pärjätä - hän saa loistaa" : kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia koulun aloittamisen nivelvaiheesta 

    Seilola, Irja (2018)
    Irja Seilola. 2018. Ei mun lapsen tarvii vain pärjätä – hän saa loistaa. Kuulovammaisten lasten vanhempien kokemuksia koulun aloittamisen nivelvaiheesta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ...
  • Kuulovammaisten lasten koulupolkua vahvistavat tekijät 

    Mäki-Fränti, Marika; Räty, Elli (2020)
    Kuulovammaiset lapset opiskelevat nykyään pääosin lähikouluissa yleisopetuksen luokissa. Aihetta on tärkeää tutkia, sillä kuulovammalla on todettu olevan heikentävä vaikutus kielen kehitykselle sekä sosiaaliselle ja ...
  • Lasten kausaaliattribuutiot esi- ja alkuopetuksessa sekä niiden yhteys matematiikan taitoihin 

    Haverinen, Tiina (2002)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre