Once upon a time : perceptual learning styles in empowering EFL learners : a task-based teaching material package
Authors
Date
2012Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Oppimistyyli on yksi oppimiseen vaikuttavista yksilöllisistä tekijöistä. Jokaisella oppijalla
oma on oppimistyylinsä ja opettajalla oma opetustyylinsä. Usein nämä tyylit eivät kohtaa,
mikä voi vaikuttaa negatiivisesti oppijan motivaatioon, asenteisiin ja oppimistuloksiin.
Nykyään käytössä olevat oppimateriaalit jättävät kuitenkin oppimistyylit hyvin vähälle
huomiolle. Tutkielman tarkoitus on hyödyntää ja huomioida aistihavaintoihin liittyviä
oppimistyylejä englannin opetuksessa voimaannuttamalla oppijoita kasvattamalla heidän
tietojaan ja ymmärrystään oppimistyyleistä ja tarjoamalla 6.-luokan opettajille eri
oppimiskanavia aktivoivaa opetusmateriaalia.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään oppimistyylejä esimerkiksi esittelemällä
oppimistyyliluokittelu ja oppimistyylimalleja. Lähemmin tarkastellaan aistihavantoihin
liittyviä tyylejä ja aiempaa tutkimusta sekä niistä että niiden vaikutuksista. Teoriasta
siirrytään lähemmäs käytäntöä käymällä läpi tapoja voimaannuttaa oppijoita
oppimistyylien avulla. Lopuksi tarkastellaan materiaalipakettiin valittua tehtävälähtöistä
kielten opetusta, kieliopin roolia siinä sekä yhtä mallia tehtävälähtöisen kielten opetuksen
toteuttamiseksi.
Opetusmateriaalipaketti sisältää tietopaketin oppimistyyleistä sekä tehtävälähtöisiä
tuntikokonaisuuksia. Tietopaketissa on yleistä tietoa oppimistyyleistä,
oppimistyylikartoitus, oppimis- ja opetusstrategia ehdotuksia sekä tuntisuunnitelma
näiden käsittelemiseen. Tehtäväosuus koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joista kukin
rakentuu perinteisen sadun ympärille. Tehtäväkokonaisuuksissa painotetaan erityisesti
kielen merkitystä ja kunkin lopussa käsitellään englannin kielen aikamuotoja sellaisten
tehtävien kautta, joilla
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Around the world in four senses : a teaching material package for a high school culture course
Marjakangas, Minna; Sauvola, Satu (2012)Varmasti jokainen opettaja tiedostaa sen, että luokassa on monenlaisia oppilaita ja yhtä suuri määrä erilaisia tapoja ottaa vastaan, käsitellä ja lopulta sisäistää tietoa. Oppimistyylit, siis yksilöiden tavat ottaa vastaan ... -
Exploiting children's literature in EFL teaching from the different learners' point of view : a differentiated teaching material package for fourth graders
Kivelä, Kirsti (2016)Kirjallisuuden hyödyntäminen kieltenopetuksessa Suomessa on ollut suhteellisen vähäistä. Kirjallisuuden käyttö kielten opetuksessa tarjoaa kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haasteita. Kielen oppimisen lisäksi kirjallisuuden ... -
The Time Machine : a material package for using fiction in foreign language teaching
Ahokas, Susanna; Lammi, Mesimaaria (2015)Oppimateriaaleja kaunokirjallisuuden käyttöön lukion vieraan kielen opetuksessa on ollut tarjolla niukasti. Kaunokirjallisuuden lukeminen vieraalla kielellä tarjoaa kuitenkin mahdollisuuden oppia kieltä hauskalla ja ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ...