dc.contributor.author | Rönkkö, Veera | |
dc.date.accessioned | 2012-02-16T12:08:50Z | |
dc.date.available | 2012-02-16T12:08:50Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37381 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani aiheena ovat pelit ja leikit ruotsinopetuksessa. Tarkoituksenani oli tulevana ruotsin opettajana selvittää käyttävätkö opettajat pelejä ja leikkejä osana opetustaan. Tämän
lisäksi halusin myös saada selville millaisia pelejä ja leikkejä tunneilla käytetään, sekä milloin ja miksi pelaamista ja leikkimistä kannattaa hyödyntää ruotsinopetuksessa.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja keräsin tutkimusaineiston teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui neljä ruotsinopettajaa, joista kolme toimii opettajina Normaalikoulussa ja yksi Rudolf Steiner -koulussa. Haastattelussa opettajilta kysyttiin
avoimia kysymyksiä pelien ja leikkien käytöstä heidän opetuksessaan.
Kaikki tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajat käyttivät pelejä ja leikkejä opetuksen osana. Tyypillisiä pelejä ja leikkejä olivat mm. erilaiset lauta- ja roolipelit sekä laululeikit.
Pelaamalla ja leikkimällä opettajat harjoituttavat erityisesti suullista viestintää, mutta myös muiden kielen osa-alueiden taitoja, kuten kielioppia ja sanastoa. Kieltä opiskellaan pelaten ja
leikkien enimmäkseen ala- ja yläkoulussa, kun taas lukiossa pelaamiselle ja leikkimiselle ei tahdo olla tarpeeksi aikaa.
Tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajat ovat huomanneet pelien ja leikkien käytön lisäävän oppilaiden motivaatiota kielenopiskelua kohtaan, ja pelaamalla saadaan pidettyä koko luokka aktiivisena. Opettajien mukaan erityisesti suullinen viestintä paranee pelien ja
leikkien avulla. Myös erilaiset oppijatyypit voidaan huomioida hyvin, sillä leikkien ja pelien käyttö tukee sekä visuaalisia, auditiivisia että kinesteettisiä oppijatyyppejä.
Opettajat totesivat, että kaikkien oppilaiden kanssa pelit ja leikit eivät kuitenkaan toimi tehokkaana opiskelumuotona, ja ujoille oppilaille pelaaminen ja leikkiminen voi olla epämiellyttävää. Tutkimustuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että erilaiset
kielenoppimispelit ja -leikit ovat sopivassa määrin käytettyinä yksi hyödyllinen osa ruotsin kielen opetusta. | fi |
dc.language.iso | swe | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Lekar och spel i språkundervisning | fi |
dc.subject.other | motivation | fi |
dc.subject.other | inlärningstyper | fi |
dc.subject.other | lekar och spel i språkets olika delområden | fi |
dc.title | Användning av lekar och spel i svenskundervisning | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201202161189 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |