Show simple item record

dc.contributor.authorRönkkö, Veera
dc.date.accessioned2012-02-16T12:08:50Z
dc.date.available2012-02-16T12:08:50Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37381
dc.description.abstractTutkielmani aiheena ovat pelit ja leikit ruotsinopetuksessa. Tarkoituksenani oli tulevana ruotsin opettajana selvittää käyttävätkö opettajat pelejä ja leikkejä osana opetustaan. Tämän lisäksi halusin myös saada selville millaisia pelejä ja leikkejä tunneilla käytetään, sekä milloin ja miksi pelaamista ja leikkimistä kannattaa hyödyntää ruotsinopetuksessa. Tutkimukseni on kvalitatiivinen ja keräsin tutkimusaineiston teemahaastattelun avulla. Haastatteluun osallistui neljä ruotsinopettajaa, joista kolme toimii opettajina Normaalikoulussa ja yksi Rudolf Steiner -koulussa. Haastattelussa opettajilta kysyttiin avoimia kysymyksiä pelien ja leikkien käytöstä heidän opetuksessaan. Kaikki tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajat käyttivät pelejä ja leikkejä opetuksen osana. Tyypillisiä pelejä ja leikkejä olivat mm. erilaiset lauta- ja roolipelit sekä laululeikit. Pelaamalla ja leikkimällä opettajat harjoituttavat erityisesti suullista viestintää, mutta myös muiden kielen osa-alueiden taitoja, kuten kielioppia ja sanastoa. Kieltä opiskellaan pelaten ja leikkien enimmäkseen ala- ja yläkoulussa, kun taas lukiossa pelaamiselle ja leikkimiselle ei tahdo olla tarpeeksi aikaa. Tutkimukseen osallistuneet ruotsinopettajat ovat huomanneet pelien ja leikkien käytön lisäävän oppilaiden motivaatiota kielenopiskelua kohtaan, ja pelaamalla saadaan pidettyä koko luokka aktiivisena. Opettajien mukaan erityisesti suullinen viestintä paranee pelien ja leikkien avulla. Myös erilaiset oppijatyypit voidaan huomioida hyvin, sillä leikkien ja pelien käyttö tukee sekä visuaalisia, auditiivisia että kinesteettisiä oppijatyyppejä. Opettajat totesivat, että kaikkien oppilaiden kanssa pelit ja leikit eivät kuitenkaan toimi tehokkaana opiskelumuotona, ja ujoille oppilaille pelaaminen ja leikkiminen voi olla epämiellyttävää. Tutkimustuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että erilaiset kielenoppimispelit ja -leikit ovat sopivassa määrin käytettyinä yksi hyödyllinen osa ruotsin kielen opetusta.fi
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherLekar och spel i språkundervisningfi
dc.subject.othermotivationfi
dc.subject.otherinlärningstyperfi
dc.subject.otherlekar och spel i språkets olika delområdenfi
dc.titleAnvändning av lekar och spel i svenskundervisning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201202161189
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record