Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLiljamo, Laura
dc.date.accessioned2012-02-03T06:48:15Z
dc.date.available2012-02-03T06:48:15Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1193316
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37308
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella sitä, vastaako luokkahuoneen tekstimaailma opetussuunnitelman asettamaan tavoitteeseen laajasta tekstitaitokäsityksestä. Tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia tekstejä luokassa on, ja mitä niistä puhutaan. Tarkoituksena on verrata opettajan käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta siihen, kuin-ka tekstitaitoja luokassa käytännössä opiskellaan. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu tekstitaitoteorioista ja aikaisempien tutkimusten pohjalta sekä luok-kahuoneen vuorovaikutuksen malleista. Näistä tämän tutkimuksen kannalta keskeisimpiä ovat Mary Hamiltonin (2000) määrittelemät tekstitilanteen elementit sekä Hugh Mehanin (1979) luokkahuoneen vuorovaikutuksen jaotte-lu. Myös Sinclairin ja Coulthardin (1975) määrittelemä opetussyklin perusrakenne, IRE-rakenne, on keskeinen tässä tutkimuksessa. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto koostuu kahdesta äidinkielen oppitunnista ja siellä käytetyistä teksteistä sekä äidinkielen opettajan teemahaastattelusta. Oppituntiaineistosta analysoin tekstitilanteiden vuorovaikutusta, ja hyödynsin siinä Sinclairin ja Coulthardin (1975) IRE-rakennetta sekä Linda Kucanin (2007) määrittelemää kysymysten luokittelua. Opettajan teemahaastattelussa käytin laadullista sisällönanalyysiä. Haastattelemani opettaja näki äidinkielen oppiaineen taitoaineena, jota voi oppia vain harjoittelemalla. Opettaja korosti tekemällä oppimista. Hän toivoi luokkaansa spontaania arkielämää vastaavaa keskustelua, joka valmistelisi oppilaita myöhempiä vuorovaikutustilanteita varten. Tekstitilanteiden vuorovaikutus on hyvin pitkälti kysymys–vastaus–palaute -rakenteen mukaista. Opettaja esittää kysymyksen, johon oppilaat vastaavat. Opettajan palaute riippuu siitä, oliko oppilaan vastaus odotuksen mukainen vai ei. Oppilaiden omat aloitteet olivat aineistossa hyvin vähäisiä. Opettajan esittämät kysymykset ohjaavat oppilai-ta useimmin joko havainnoimaan tai päättelemään. Analyysista kävi ilmi, että opettajan ajatukset omasta opetuksestaan ei aina kohtaa käytäntöä. Esimerkiksi opettajan toivomaa spontaania keskustelua ei aineiston oppitunneilla ole havaittavissa. Tekstitilanteet ovat hyvin opettajajoh-toisia, mitkä opettaja aloittaa ja lopettaa. Oppilaat ovat enemmän vastaajan roolissa kuin kysyjän. Tekstejä käsitel-tiin kuitenkin monipuolisesti, ja oppilailta tekstien käsittely vaati monenlaisia tekstitaitoja, joten ainakin nämä oppitunnit vastasivat myös opetussuunnitelman asettamaan haasteeseen laajasta tekstitaitokäsityksestä.
dc.format.extent76 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheräidinkielen opetus
dc.subject.otherluokkahuonevuorovaikutus
dc.subject.othertekstitaito
dc.subject.othertekstitilanne
dc.titleÄidinkielen oppituntien tekstimaailma : opettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
dc.title.alternativeOpettajan ja oppilaiden vuorovaikutusta tekstitilanteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201202031121
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.date.updated2012-02-03T06:48:16Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysoäidinkieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysotekstitaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot