Lasten ja nuorten vertaissuhteiden ylläpitäminen ja muodostuminen viestintäteknologian avulla
Tämän tutkielman ensimmäinen osa on kirjallisuuskatsaus, jossa perehdytään lasten ja nuorten teknologiavälitteisiin vuorovaikutussuhteisiin ja siihen, miten he ylläpitävät ja muodostavat vertaissuhteita viestintäteknologian avulla. Tavoitteena oli selvittää, mitä aiheesta on tutkittu ja millaisia menetelmiä ja mittareita tutkimuksissa on käytetty. Kirjallisuuskatsaus toteutettiin noin 150:n pääosin 2000-luvulla tehdyn kirjan ja artikkelin pohjalta.
Tulokset osoittivat, että lapset ja nuoret käyttävät viestintäteknologiaa ensisijaisesti viestiäkseen olemassa olevien ystäviensä kanssa. Huomattava osa nuorista on kuitenkin myös muodostanut uusia vertaissuhteita henkilöihin, joita he eivät ole aiemmin tavanneet. Verkkoympäristö antaa uudenlaiset puitteet myös identiteettikokeiluille, ja nuoret käyttävätkin tätä mahdollisuutta paljon.
Näyttää siltä, että Waltherin vuonna 1996 kehittämä hyperpersonaalinen viestintäteoria kuvaa erinomaisesti lasten ja nuorten tietokonevälitteistä viestintää vielä 15 vuotta myöhemmin. Lisäksi erilaisilla viestintävälineillä on omanlaisensa rooli lasten ja nuorten välisissä vuorovaikutussuhteissa. Jatkossa olisi syytä tutkia, mihin viestintävälineen valinta ja käyttö perustuvat ja miten vertaissuhteen luonne muuttuu verkossa ja kasvokkain tapahtuvan kanssakäymisen aikana.
Tutkielman toinen osa on tieteellinen yhteisartikkeli ohjaajani Maili Pörhölän kanssa. Artikkelissa käsiteltiin kirjallisuuskatsaukseni aihetta sekä kuvattiin kahta nuorten käyttämää nettisivustoa (Habbo Hotelli ja IRC-Galleria). Lisäksi artikkelissa sivuttiin tukipalveluita, joita erilaiset järjestöt olivat kehittäneet, jotta aikuiset voisivat olla läsnä lasten ja nuorten arjessa myös verkossa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten kaverisuhteiden jäljillä
Itkonen, Hannu (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022) -
Kasvattajan rooli alle kolmivuotiaiden lasten vertaissuhteiden tukemisessa päiväkodissa
Sääskilahti, Liisa (2010)Sääskilahti, Liisa. KASVATTAJAN ROOLI ALLE KOLMIVUOTIAIDEN LASTEN VERTAISSUHTEIDEN TUKEMISESSA PÄIVÄKODISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, varhaiskasvatuksen ... -
Katsaus lasten ja nuorten verkkokiusaamisen tutkimukseen
Nieminen, Heidi (2014)Tässä tutkielmassa kartoitettiin lasten ja nuorten verkkokiusaamisesta tehtyä empiiristä tutkimusta. Verkkokiusaamisella tarkoitetaan viestintäteknologian kuten sähköpostin, puhelimen tai sosiaalisen median välityksellä ... -
Vertaissuhteiden jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen siirtymässä esiopetuksesta perusopetukseen
Kuumola, Veera (2023)Tämän tutkimuksen keskeisenä kiinnostuksen kohteena on vertaissuhteiden jatkuvuus ja uusien suhteiden rakentuminen lasten siirtyessä esiopetuksesta koulupolulle. Tarkoituksena on selvittää, miten esiopetuksessa ... -
Koululuokan sosiaalisten suhteiden yhteys nuorten itsearvioituun terveyteen
Hiekkanen, Tiina; Mökkönen, Anna-Maija (2007)