Corporations as Political and Unpolitical Actors
Fougère, M. (2011). Corporations as Political and Unpolitical Actors. EJBO, Vol. 16, No. 2, p. 12-21.
Julkaistu sarjassa
EJBO - Electronic Journal of Business Ethics and Organization StudiesTekijät
Päivämäärä
2011Tekijänoikeudet
© Business and Organization Ethics Network (BON)
This paper engages with the lively academic debate on the politicization of the firm and more specifically with Scherer and Palazzo’s recent works on a ‘political conception of corporate responsibility’. A number of critiques are formulated, in relation to both the discursive articulation of ‘political CSR’ in the way it constructs the political role of business and the normative argument advocating this politicization, focusing on possible unwanted effects. The paper then discusses how the proposed institutionalization of a political role for firms may in fact lead to an even more ‘unpolitical’ society, borrowing this ‘unpolitical’ notion to Rosanvallon in order to problematize the very terminology of a ‘politicization’ of corporations. This problematization makes it possible to expose the oxymoronic nature of political CSR – indeed, it can be seen as an ‘unpolitical politicization’. Contrasting political (social democratic) government and unpolitical (deliberative democratic) governance, the paper concludes on the dangers of the oxymoronic articulations that characterize deliberative governance initiatives.
...
Julkaisija
Business and Organization Ethics Network (BON)ISSN Hae Julkaisufoorumista
1239-2685
Alkuperäislähde
http://ejbo.jyu.fiMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
Tauriainen, Anniina (2012)Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ... -
Responsible Investment : Taxes and Paradoxes
Knuutinen, Reijo; Pietiläinen, Matleena (De Gruyter Open, 2017)Taxes have become an issue of corporate social responsibility (CSR), but the role of taxation is to some extent an ambiguous and controversial issue in the CSR framework. Similarly, another unclear question is what role ... -
Strategic Corporate Activism in a Nordic Setting : Link Between Corporate Values and Activism
Nousiainen, Niina (2023)Samalla kun yhteiskunta kamppailee monia viheliäisiä ongelmia, kuten ilmastonmuutosta ja eriarvoisuutta vastaan, yritykset ottavat kantaa yhä enemmän yhteiskuntapoliittisiin keskusteluihin. Kun yritys ottaa kantaa ... -
Corporate activism among impact startups is in good health
O'Sullivan, James (2023)As younger generations enter the workforce one significant impact they are having is in the growth of corporate activism. Indeed, the corporate activist space has made headlines in recent years for both positive and often ... -
Yritysten taidekokoelmat Suomessa : keräilypolitiikat, taiteen esittämisen käytännöt ja merkitykset elinkeinoelämässä
Luukkanen-Hirvikoski, Teija (Jyväskylän yliopisto, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.