dc.contributor.author | Bister, Markus | |
dc.contributor.author | Jouppila, Mari | |
dc.date.accessioned | 2012-01-26T18:38:40Z | |
dc.date.available | 2012-01-26T18:38:40Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1193192 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37261 | |
dc.description.abstract | Bister Markus & Jouppila Mari. 2011. Kuntotestisovellusten luotettavuustarkastelu osana Fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 103s.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuuden uuden kuntotestiosion luotettavuutta. Testiosiot ovat osa Jyväskylän yliopiston Liikunta- ja terveystieteellisen tiedekunnan pro-jektin Fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmän mittauspatteristoa. Tutkimuksessa tutkitut osiot mittaavat voimaa (Curl-up, sovellettu käsipainonnosto), motorisia perustai-toja (flamingoseisonta, heitto-kiinniotto -yhdistelmä), nopeutta (8-juoksu) sekä liikku-vuutta (6-osainen liikkuvuustesti).
Tutkimuksen kohteena olivat yhden alakoulun viidesluokkalaiset ja yhden yläkoulun kahdeksasluokkalaiset oppilaat (N = 60). Molemmat koulut sijaitsevat Jyväskylässä. Tes-tiosioiden luotettavuutta tutkittiin mittaus-uusintamittaus luotettavuusarvioinnin avulla. Aineisto kerättiin kahden viikon välein suoritetuilla mittauksilla tammi- maaliskuun aikana vuonna 2011. Aineisto analysoitiin tilastollisesti PASW Statistics 18 ohjelman avulla. Testiosioiden luotettavuutta tarkastelimme Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimen sekä T-testin avulla. Muuttujina analyyseissä olivat sukupuoli ja luokka-aste.
Tutkimustulokset osoittivat voimaa, nopeutta ja motorisia perustaitoja mittaavien osioiden olevan luotettavia. Liikkuvuutta mittaavat osiot olivat luotettavia lukuun ottamatta olkapään liikkuvuustesti vaihtoehto 2:ta. Koko aineistossa olkapään liikkuvuustestin (vaihtoehto 2) alku- ja uusintamittausten tulokset korreloivat keskenään vain heikosti. Kaikissa testeissä oli kuitenkin havaittavissa pieniä vaihteluita sukupuolten sekä luokka-asteiden välillä. Tutkimuksessa saatujen tulosten sekä tutkimuksen aikaisten havaintojen perusteella testiosiot muokattiin laajempaa pilotointia varten. Pyrkimyksenä oli varmistaa kehitettyjen mittausosioiden luotettavuus 5- ja 8-luokkalaisten toimintakyvyn mittaami-sessa. | |
dc.format.extent | 103 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Kuntotestaus | |
dc.subject.other | fyysinen toimintakyky | |
dc.subject.other | lapset | |
dc.subject.other | nuoret | |
dc.subject.other | koulu | |
dc.title | Kuntotestisovellusten luotettavuustarkastelu osana fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201201261079 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2012-01-26T18:38:41Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | kuntotestit | |
dc.subject.yso | toimintakyky | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | fyysinen kunto | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |