IT-palvelujen kehittämishankkeiden strateginen johtaminen : tapaus sairaanhoitopiirien tietohallinnot
Tarkasteltaessa julkisen hallinnon IT-palvelujen kehittämishankkeiden epäonnistumiseen johtavia yleisimpiä syitä sekä mediassakin raportoituja julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteentoimimattomuutta, yhteisenä nimittäjänä voitaneen pitää strategisen ulottuvuuden puutetta IT-palveluja kehitettäessä. Ilman strategista johtamista sekä IT-palvelujen kehittäminen että itse IT-palvelut eivät kohtaa organisaation toimintaa ohjaavaa strategiaa eivätkä siten ole yhtenäiset sen kanssa.
Organisaation strategia käsittää keinot ja toimenpiteet saavuttaa vision mukainen tavoitetila. Strategisen johtamisen kautta kehittämishankkeelle asetetaan tavoitteet, jolla se saavuttaa tavoitetilan. Kun kokonaisarkkitehtuuri sekä sen kehittäminen ohjautuu strategisten tavoitteiden kautta, yksittäiset hankkeet saavat strategiaan pohjautuvat tavoitteet, reunaehdot ja periaatteet.
Sekä organisaation strategia- että kokonaisarkkitehtuurityö on hierarkkista nykytilan analysoimista, toiminnan kehittämistä kohti tavoitetilaa ja kehittämisen seurauksena nykytilan päivittämistä. Julkisen hallinnon yhteiset strategia ja kokonaisarkkitehtuuri ohjaavat hallinnonalojen ja siitä edelleen yksittäisten organisaatioiden strategiaa ja arkkitehtuuria. Kokonaisarkkitehtuuriperustainen IT-palvelujen kehittäminen saa siten koko julkisen hallinnon kattavan strategisen ja yhtenäisen linjan. Organisaatiorajat ylittävä IT-palvelujen kehittäminen saa samat reunaehdot ja määritykset, jolloin organisaationvälinen tiedonsiirto sekä eri järjestelmienvälinen yhteentoimivuus tehostuvat.
Tutkimus vastaa kysymykseen miten julkisen hallinnon IT-palveluiden kehittämishankkeiden strategista johtamista voidaan parantaa kokonaisarkkitehtuurityön avulla. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena sekä kirjallisuuskatsauksena. Tapaustutkimuksessa haastateltiin eri sairaanhoitopiirien tietohallintojen edustajia laatien havaintojen avulla kuvaus nykytilasta, jossa IT-palveluja kehitetään. Haastatteluaineistosta nousi esiin strategisen, kokonaisvaltaisen näkemyksen puute kehittämistyössä. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämisen kohteita muodostaen tilan, johon julkisten organisaatioiden tulisi pyrkiä. Katsaus jatkui selvittämällä eri IT-hallinnan viitekehyksiä. Tutkimustehtävään vastattiin esittämällä toimenpiteitä, joilla organisaatiot kykenevät saavuttamaan julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämisen kohteiden niille asettamat IT-palvelujen kehittämishankkeiden strategisen johtamisen tavoitteet.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kehittämishankkeiden resurssiohjauksen parantaminen arkkitehtuurityön avulla : tapaus sairaanhoitopiirien tietohallintoyksiköt
Lehtisalo, Mikko (2011)Yleisin kehittämishankkeen epäonnistumiseen johtanut tekijä julkisella sektorilla on ollut resurssiohjauksen toimimattomuus ja erityisesti tavoitteiden epärealistisuus suhteessa käytettävissä oleviin resursseihin. ... -
Julkishallinnon IT-kehityshankkeiden epäonnistuminen ja siihen johtavat syyt : tapaustutkimus
Malinen, Mikko; Pyykkö, Antti (2010)Tässä tutkielmassa tarkastellaan julkishallinnon sähköistämistä edistävien IT-kehityshankkeiden epäonnistumista ja siihen johtavia tekijöitä. Hankkeiden epäonnistumisella tarkoitetaan tämän tutkielman yhteydessä niiden ... -
Alignment and leadership in ICT strategies of private and public organizations
Hyvönen, Harri (University of Jyväskylä, 2015) -
Comparison of governance models for e-government initiatives
Heikkinen, Anssi (2010)