dc.contributor.author | Koponen, Jonna | |
dc.contributor.author | Pyörälä, Eeva | |
dc.contributor.author | Isotalus, Pekka | |
dc.date.accessioned | 2012-01-18T12:51:20Z | |
dc.date.available | 2012-01-18T12:51:20Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Koponen, J., Pyörälä, E. & Isotalus, P. (2011). "On tärkeää kuunnella potilasta tarkkaan ja myös osoittaa se" : lääketieteen opiskelijoiden itsearvioidut oppimistulokset kolmessa ryhmässä. <em>Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2011</em>, 2011, 7-24. <a href="http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat">http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37220 | |
dc.description.abstract | Lääkärin ammatissa tarvitaan ammatillisten tietojen ja kliinisten taitojen hallinnan
ohella vuorovaikutusosaamista, jota voidaan kehittää vuorovaikutuskoulutuksen
avulla. Tässä tutkimuksessa1 kuvataan ja verrataan puheviestinnän
opetuskokeiluun osallistuneiden lääketieteen toisen vuosikurssin opiskelijoiden
(N = 132) itsearvioituja oppimistuloksia kolmessa ryhmässä. Opetuskokeilussa
opiskelijat jaettiin satunnaisesti kolmeen ryhmään, joissa käytettiin erilaisia
oppimismenetelmiä. Ryhmässä A (n = 43) oppimismenetelmänä oli työpajateatteri,
ryhmässä B (n = 44) simuloidut potilaat, ja ryhmässä C (n = 45) roolipeli.
Tutkimusmenetelmänä oli kyselylomake. Analysointimenetelminä käytettiin
laadullista sisällönanalyysiä ja tapausten välisen vertailun menetelmää.
Analyysin tuloksena muodostui viisi teemaa, jotka kuvaavat opiskelijoiden itsearvioituja
oppimistuloksia: 1) vuorovaikutustaitojen oppiminen, 2) vuorovaikutusosaamisesta
tiedostuminen, 3) tiedollinen oppiminen, 4) potilaskeskeisyyden
oppiminen sekä 5) ei oppinut uutta. Tulosten tarkastelu osoitti, että opiskelijat
itsearvioivat oppineensa hyvin samansuuntaisia asioita kaikissa ryhmissä.
Suurin ero ryhmien välillä liittyi potilaskeskeisyyden oppimiseen, jota koettiin
opitun eniten ryhmässä, jossa käytettiin oppimismenetelmänä työpajateatteria.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että opetuksen tavoitteet saavutettiin
hyvin. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Prologos ry | |
dc.relation.ispartofseries | Prologi : puheviestinnän vuosikirja | |
dc.relation.uri | http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | itsearviointi | fi |
dc.subject.other | lääketieteen opiskelijat | fi |
dc.subject.other | oppimistulokset | fi |
dc.subject.other | vuorovaikutuskoulutus | fi |
dc.title | "On tärkeää kuunnella potilasta tarkkaan ja myös osoittaa se" : lääketieteen opiskelijoiden itsearvioidut oppimistulokset kolmessa ryhmässä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201201181039 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.relation.issn | 1795-7613 | |
dc.relation.volume | 2010 | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat ja Prologos ry | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |