"On tärkeää kuunnella potilasta tarkkaan ja myös osoittaa se" : lääketieteen opiskelijoiden itsearvioidut oppimistulokset kolmessa ryhmässä
Koponen, J., Pyörälä, E. & Isotalus, P. (2011). "On tärkeää kuunnella potilasta tarkkaan ja myös osoittaa se" : lääketieteen opiskelijoiden itsearvioidut oppimistulokset kolmessa ryhmässä. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2011, 2011, 7-24. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaDate
2011Copyright
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Lääkärin ammatissa tarvitaan ammatillisten tietojen ja kliinisten taitojen hallinnan
ohella vuorovaikutusosaamista, jota voidaan kehittää vuorovaikutuskoulutuksen
avulla. Tässä tutkimuksessa1 kuvataan ja verrataan puheviestinnän
opetuskokeiluun osallistuneiden lääketieteen toisen vuosikurssin opiskelijoiden
(N = 132) itsearvioituja oppimistuloksia kolmessa ryhmässä. Opetuskokeilussa
opiskelijat jaettiin satunnaisesti kolmeen ryhmään, joissa käytettiin erilaisia
oppimismenetelmiä. Ryhmässä A (n = 43) oppimismenetelmänä oli työpajateatteri,
ryhmässä B (n = 44) simuloidut potilaat, ja ryhmässä C (n = 45) roolipeli.
Tutkimusmenetelmänä oli kyselylomake. Analysointimenetelminä käytettiin
laadullista sisällönanalyysiä ja tapausten välisen vertailun menetelmää.
Analyysin tuloksena muodostui viisi teemaa, jotka kuvaavat opiskelijoiden itsearvioituja
oppimistuloksia: 1) vuorovaikutustaitojen oppiminen, 2) vuorovaikutusosaamisesta
tiedostuminen, 3) tiedollinen oppiminen, 4) potilaskeskeisyyden
oppiminen sekä 5) ei oppinut uutta. Tulosten tarkastelu osoitti, että opiskelijat
itsearvioivat oppineensa hyvin samansuuntaisia asioita kaikissa ryhmissä.
Suurin ero ryhmien välillä liittyi potilaskeskeisyyden oppimiseen, jota koettiin
opitun eniten ryhmässä, jossa käytettiin oppimismenetelmänä työpajateatteria.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että opetuksen tavoitteet saavutettiin
hyvin.
...


Publisher
Prologos ryISSN Search the Publication Forum
1795-7613
Original source
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Show full item recordCollections
- 2011 [7]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopisto-opintojen aikainen käsitteellinen muutos opiskelijoiden kuvaamana
Kinnunen, Helena; Lallukka, Elsa (2017)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen ... -
Uraohjaus tärkeää yliopisto-opiskelijoille : kohtaavatko tarpeet ja tarjonta?
Rantanen, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2019) -
Mysteerikirjeen arvoitus ratkesi kolmessa päivässä – opettajaopiskelijat koulussa ja koulun opettajat täydennyskoulutuksessa
Tarnanen, Mirja; Silander, Tiina (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Korkeakouluopiskelijoiden vuorovaikutusosaaminen kollaboratiivisessa ryhmässä case Demola
Kaakkolammi, Sari (2009) -
Learning teamwork through a computer game : for the sake of performance or collaborative learning?
Riivari, Elina; Kivijärvi, Marke; Lämsä, Anna-Maija (Springer Science and Business Media LLC, 2021)Our study examined using a computer-based learning game as a tool to facilitate teaching and learning teamwork skills. The game was applied to an undergraduate level human resource management course at a business school ...