University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Lehdet
  • Prologi
  • 2011
  • View Item
JYX > Lehdet > Prologi > 2011 > View Item

"On tärkeää kuunnella potilasta tarkkaan ja myös osoittaa se" : lääketieteen opiskelijoiden itsearvioidut oppimistulokset kolmessa ryhmässä

Thumbnail
View/Open
344.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Koponen, J., Pyörälä, E. & Isotalus, P. (2011). "On tärkeää kuunnella potilasta tarkkaan ja myös osoittaa se" : lääketieteen opiskelijoiden itsearvioidut oppimistulokset kolmessa ryhmässä. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2011, 2011, 7-24. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirja
Authors
Koponen, Jonna |
Pyörälä, Eeva |
Isotalus, Pekka
Date
2011
Copyright
© Kirjoittajat ja Prologos ry

 
Lääkärin ammatissa tarvitaan ammatillisten tietojen ja kliinisten taitojen hallinnan ohella vuorovaikutusosaamista, jota voidaan kehittää vuorovaikutuskoulutuksen avulla. Tässä tutkimuksessa1 kuvataan ja verrataan puheviestinnän opetuskokeiluun osallistuneiden lääketieteen toisen vuosikurssin opiskelijoiden (N = 132) itsearvioituja oppimistuloksia kolmessa ryhmässä. Opetuskokeilussa opiskelijat jaettiin satunnaisesti kolmeen ryhmään, joissa käytettiin erilaisia oppimismenetelmiä. Ryhmässä A (n = 43) oppimismenetelmänä oli työpajateatteri, ryhmässä B (n = 44) simuloidut potilaat, ja ryhmässä C (n = 45) roolipeli. Tutkimusmenetelmänä oli kyselylomake. Analysointimenetelminä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä ja tapausten välisen vertailun menetelmää. Analyysin tuloksena muodostui viisi teemaa, jotka kuvaavat opiskelijoiden itsearvioituja oppimistuloksia: 1) vuorovaikutustaitojen oppiminen, 2) vuorovaikutusosaamisesta tiedostuminen, 3) tiedollinen oppiminen, 4) potilaskeskeisyyden oppiminen sekä 5) ei oppinut uutta. Tulosten tarkastelu osoitti, että opiskelijat itsearvioivat oppineensa hyvin samansuuntaisia asioita kaikissa ryhmissä. Suurin ero ryhmien välillä liittyi potilaskeskeisyyden oppimiseen, jota koettiin opitun eniten ryhmässä, jossa käytettiin oppimismenetelmänä työpajateatteria. Tulosten perusteella voidaan todeta, että opetuksen tavoitteet saavutettiin hyvin. ...
Publisher
Prologos ry
ISSN Search the Publication Forum
1795-7613
Keywords
itsearviointi lääketieteen opiskelijat oppimistulokset vuorovaikutuskoulutus

Original source
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201201181039

Metadata
Show full item record
Collections
  • 2011 [7]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yliopisto-opintojen aikainen käsitteellinen muutos opiskelijoiden kuvaamana 

    Kinnunen, Helena; Lallukka, Elsa (2017)
    Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen ...
  • Uraohjaus tärkeää yliopisto-opiskelijoille : kohtaavatko tarpeet ja tarjonta? 

    Rantanen, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2019)
  • Mysteerikirjeen arvoitus ratkesi kolmessa päivässä – opettajaopiskelijat koulussa ja koulun opettajat täydennyskoulutuksessa 

    Tarnanen, Mirja; Silander, Tiina (Jyväskylän yliopisto, 2016)
  • Korkeakouluopiskelijoiden vuorovaikutusosaaminen kollaboratiivisessa ryhmässä case Demola 

    Kaakkolammi, Sari (2009)
  • Learning teamwork through a computer game : for the sake of performance or collaborative learning? 

    Riivari, Elina; Kivijärvi, Marke; Lämsä, Anna-Maija (Springer Science and Business Media LLC, 2021)
    Our study examined using a computer-based learning game as a tool to facilitate teaching and learning teamwork skills. The game was applied to an undergraduate level human resource management course at a business school ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre