"On tärkeää kuunnella potilasta tarkkaan ja myös osoittaa se" : lääketieteen opiskelijoiden itsearvioidut oppimistulokset kolmessa ryhmässä
Koponen, J., Pyörälä, E. & Isotalus, P. (2011). "On tärkeää kuunnella potilasta tarkkaan ja myös osoittaa se" : lääketieteen opiskelijoiden itsearvioidut oppimistulokset kolmessa ryhmässä. Prologi : puheviestinnän vuosikirja 2011, 2011, 7-24. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Julkaistu sarjassa
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaPäivämäärä
2011Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Lääkärin ammatissa tarvitaan ammatillisten tietojen ja kliinisten taitojen hallinnan
ohella vuorovaikutusosaamista, jota voidaan kehittää vuorovaikutuskoulutuksen
avulla. Tässä tutkimuksessa1 kuvataan ja verrataan puheviestinnän
opetuskokeiluun osallistuneiden lääketieteen toisen vuosikurssin opiskelijoiden
(N = 132) itsearvioituja oppimistuloksia kolmessa ryhmässä. Opetuskokeilussa
opiskelijat jaettiin satunnaisesti kolmeen ryhmään, joissa käytettiin erilaisia
oppimismenetelmiä. Ryhmässä A (n = 43) oppimismenetelmänä oli työpajateatteri,
ryhmässä B (n = 44) simuloidut potilaat, ja ryhmässä C (n = 45) roolipeli.
Tutkimusmenetelmänä oli kyselylomake. Analysointimenetelminä käytettiin
laadullista sisällönanalyysiä ja tapausten välisen vertailun menetelmää.
Analyysin tuloksena muodostui viisi teemaa, jotka kuvaavat opiskelijoiden itsearvioituja
oppimistuloksia: 1) vuorovaikutustaitojen oppiminen, 2) vuorovaikutusosaamisesta
tiedostuminen, 3) tiedollinen oppiminen, 4) potilaskeskeisyyden
oppiminen sekä 5) ei oppinut uutta. Tulosten tarkastelu osoitti, että opiskelijat
itsearvioivat oppineensa hyvin samansuuntaisia asioita kaikissa ryhmissä.
Suurin ero ryhmien välillä liittyi potilaskeskeisyyden oppimiseen, jota koettiin
opitun eniten ryhmässä, jossa käytettiin oppimismenetelmänä työpajateatteria.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että opetuksen tavoitteet saavutettiin
hyvin.
...
Julkaisija
Prologos ryISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-7613
Alkuperäislähde
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Prologi [159]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yliopisto-opintojen aikainen käsitteellinen muutos opiskelijoiden kuvaamana
Kinnunen, Helena; Lallukka, Elsa (2017)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käsitysten muutoksia yliopisto-opiskelijat kuvaavat tapahtuneen opintojensa aikana. Tutkimuksissa on tähän asti tarkasteltu yliopisto-opiskelijoiden käsitysten muutosta ulkopuolisen ... -
Yliopisto-opiskelijoiden monikielinen vuorovaikutusosaaminen ja sen kehittyminen : seurantakysely itsearvioinnin välineenä
Gerlander, Maija; Torvelainen, Päivi; Taalas, Peppi; Tynjälä, Päivi; Virtanen, Anne; Kallio, Eeva K. (Prologos ry; Tampereen yliopisto, 2022) -
Fysioterapeuttien itsearvioidut näkemykset taidon osaamisesta akuuttisairaalassa
Kleovoulou, Maiju (2018)Taitoa tarvitaan, kun sovelletaan tietämystä käytännössä, kuten ongelmien ratkaisussa ja teh-tävien suorittamisessa. Taidot opitaan toistojen ja harjoittelun kautta. Fysioterapeutin ydin-osaaminen kuvastaa ammatillisen ... -
Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
Lemponen, Niina (2011)TIIVISTELMÄ Lemponen, Niina 2011. Viidesluokkalaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu–tutkielma, 83 s. Tutkimuksen ... -
Uraohjaus tärkeää yliopisto-opiskelijoille : kohtaavatko tarpeet ja tarjonta?
Rantanen, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2019)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.