The image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3
Suomen opetushallituksen lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa 2003 ei määritellä tuleeko opettajan käyttää oppikirjaa apunaan opetuksessa vai ei. Selkeitä tavoitteita kursseille ja opetukselle on kuitenkin asetettu, ja kulttuuritaitojen sekä – tiedon omaksuminen ja oppiminen ovat osa niitä. Vieraat kielet määritellään lukion opetussuunnitelman perusteissa tieto-, taito-, ja kulttuuriaineeksi ja oppilaiden kulttuuritietämyksen kehittäminen onkin tärkeä osa opetusta. Tämä tutkimus käsittelee englannin kieltä ja tarkoituksena oli selvittää mitkä englanninkieliset kulttuurit muodostavat kahden lukiossa käytettävän kirjasarjan kulttuurisen sisällön. Lisäksi tavoitteena oli selvittää missä suhteessa eri englanninkieliset kulttuurit esitellään kirjoissa ja onko olemassa mahdollisesti yhtä valtakulttuuria, joka on eniten esillä kirjoissa.
Kirjasarjat, joita käytettiin tähän tutkimukseen, ovat In Touch ja Open Road- sarjat ja molemmista kirjasarjoista tutkittiin kolmen ensimmäisen kurssin kirjat. Lähtökohtana tutkimukselle oli kaksi tutkimuskysymystä: millainen kuva englanninkielisestä maailmasta esitellään kirjoissa ja missä suhteessa eri englanninkielisiä kulttuureja käsitellään toisiinsa nähden. Oletuksena oli, että jokaisesta kirjasta tulee löytymään yksi tai kaksi valtakulttuuria, jotka oletettavasti olisivat Amerikan ja Britannian kulttuurit, ja erot tutkimustuloksissa tulisivat ilmenemään pienempien englanninkielisten kulttuurien näkyvyydessä kirjoissa.
Tutkimusmetodina tutkimuksessa käytettiin kuvailevaa data-analyysia ja aineisto kerättiin tutkimalla kuutta tekstikirjaa. Tulokset ovat suurimmaksi osaksi hypoteesien mukaisia, ja kirjoissa käsitellään selkeästi kahta kulttuuria eniten: Amerikan ja Britannian kulttuureja, ja muita englanninkielisiä kulttuureja paikoitellen. Kirjojen väliset erot löytyivät oletusten mukaisesti ja ilmenivät muiden englanninkielisten kulttuurien, kuten Australian ja Irlannin kulttuurien, esiintyvyydessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
Heininen, Emma (2021)Englanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia ... -
Presentation of English-speaking cultures in EFL textbooks
Savolainen, Johanna (2020)Kulttuuriaiheiset tavoitteet ovat yhä keskeisemmässä roolissa kieltenopetuksessa, mikä näkyy uusimassa opetussuunnitelmassa ja näin ollen myös sen mukaan tehdyissä oppikirjoissa. Oppikirjoja puolestaan käytetään paljon ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
Presentation of cultural information about the UK : textbooks of English from primary school to upper secondary school
Lindström, Saara (2015)Kulttuurien välinen tuntemus ja viestintä ovat yhä tärkeämmässä roolissa kielten opetuksessa, mistä myös asian korostus opetussuunnitelmissa ja muissa säädöksissä kertoo. Oppikirjoilla puolestaan on aina ollut keskeinen ...