Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTervo, Anette
dc.date.accessioned2012-01-12T08:38:13Z
dc.date.available2012-01-12T08:38:13Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37193
dc.description.abstractSuomen opetushallituksen lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteissa 2003 ei määritellä tuleeko opettajan käyttää oppikirjaa apunaan opetuksessa vai ei. Selkeitä tavoitteita kursseille ja opetukselle on kuitenkin asetettu, ja kulttuuritaitojen sekä – tiedon omaksuminen ja oppiminen ovat osa niitä. Vieraat kielet määritellään lukion opetussuunnitelman perusteissa tieto-, taito-, ja kulttuuriaineeksi ja oppilaiden kulttuuritietämyksen kehittäminen onkin tärkeä osa opetusta. Tämä tutkimus käsittelee englannin kieltä ja tarkoituksena oli selvittää mitkä englanninkieliset kulttuurit muodostavat kahden lukiossa käytettävän kirjasarjan kulttuurisen sisällön. Lisäksi tavoitteena oli selvittää missä suhteessa eri englanninkieliset kulttuurit esitellään kirjoissa ja onko olemassa mahdollisesti yhtä valtakulttuuria, joka on eniten esillä kirjoissa. Kirjasarjat, joita käytettiin tähän tutkimukseen, ovat In Touch ja Open Road- sarjat ja molemmista kirjasarjoista tutkittiin kolmen ensimmäisen kurssin kirjat. Lähtökohtana tutkimukselle oli kaksi tutkimuskysymystä: millainen kuva englanninkielisestä maailmasta esitellään kirjoissa ja missä suhteessa eri englanninkielisiä kulttuureja käsitellään toisiinsa nähden. Oletuksena oli, että jokaisesta kirjasta tulee löytymään yksi tai kaksi valtakulttuuria, jotka oletettavasti olisivat Amerikan ja Britannian kulttuurit, ja erot tutkimustuloksissa tulisivat ilmenemään pienempien englanninkielisten kulttuurien näkyvyydessä kirjoissa. Tutkimusmetodina tutkimuksessa käytettiin kuvailevaa data-analyysia ja aineisto kerättiin tutkimalla kuutta tekstikirjaa. Tulokset ovat suurimmaksi osaksi hypoteesien mukaisia, ja kirjoissa käsitellään selkeästi kahta kulttuuria eniten: Amerikan ja Britannian kulttuureja, ja muita englanninkielisiä kulttuureja paikoitellen. Kirjojen väliset erot löytyivät oletusten mukaisesti ja ilmenivät muiden englanninkielisten kulttuurien, kuten Australian ja Irlannin kulttuurien, esiintyvyydessä.fi
dc.format.extent23
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherKulttuuri
dc.subject.otherenglannin kieli
dc.subject.otheroppikirjat
dc.titleThe image of the English-speaking world in English textbooks : In Touch 1-3 and Open Road 1-3
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201201121023
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2012-01-12T08:38:13Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright