Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorNorrena, Juho
dc.date.accessioned2012-01-10T11:05:07Z
dc.date.available2012-01-10T11:05:07Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1192078
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37182
dc.description.abstractTässä työssä tehdään katsaus tulevaisuuden koulun näkymiin opettajan näkökulmasta. Työn tarkoituksena on kuvata systeemistä kokonaisuutta, jonka nykyopettaja sekä tulevaisuuden opettaja kohtaavat työssään: opettajuutta luokkahuone- ja koko koulun tasolta sekä kansallisesta näkökulmasta. Painopisteenä ovat opettajan tekemät käytänteet, jotka tuottavat tulevaisuuden kansalaisuuden kannalta hyödyllistä oppimista. Tämä tutkielma on dokumenttipohjaisesti tehty katsaus innovatiivisten käytänteiden taustoihin koulun eri tasoilla. Työtä varten on tarkasteltu ja luokiteltu suuri joukko kansallista sekä kansainvälistä tutkimusta ja kirjallisuutta. Työn viitekehyksenä on kansainvälinen Innovatiivinen oppiminen ja opetus (Innovative Teaching and Learning, ITL) -tutkimushanke, jonka Suomen tutkimusosuutta olen Jyväskylän yliopiston Agora Centerin tutkijana toteuttanut vuosina 2009–2011. Tästä työstä ilmenee, että opettajuus on erittäin vaativa ja monitahoinen ammatti, joka edellyttää asiantuntemusta opettajuudesta koulujärjestelmän eri tasoilla. Nykyopettaja ei voi enää toimia pelkästään perinteisenä tiedon jakajana vaan osana ammatillista toimintakulttuuria sekä oppilaiden oppimisen ohjaajana. Opettaja on yhtä lailla luotettava käytännön toimija luokkahuoneen arjessa kuin yhteiskunnallinen toimija laajassa kansallisessa mittakaavassa.
dc.format.extent137 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherinnovatiiviset opetuskäytänteet
dc.subject.othertulevaisuuden taidot
dc.subject.othersysteeminen muutos
dc.titleInnovatiiviset opetuskäytänteet ja opettaminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201201101018
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2012-01-10T11:05:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysomuutos
dc.subject.ysotulevaisuus
dc.subject.ysoinnovatiivisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot