Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opettaminen
Tässä työssä tehdään katsaus tulevaisuuden koulun näkymiin opettajan näkökulmasta. Työn tarkoituksena on kuvata systeemistä kokonaisuutta, jonka nykyopettaja sekä tulevaisuuden opettaja kohtaavat työssään: opettajuutta luokkahuone- ja koko koulun tasolta sekä kansallisesta näkökulmasta. Painopisteenä ovat opettajan tekemät käytänteet, jotka tuottavat tulevaisuuden kansalaisuuden kannalta hyödyllistä oppimista. Tämä tutkielma on dokumenttipohjaisesti tehty katsaus innovatiivisten käytänteiden taustoihin koulun eri tasoilla. Työtä varten on tarkasteltu ja luokiteltu suuri joukko kansallista sekä kansainvälistä tutkimusta ja kirjallisuutta. Työn viitekehyksenä on kansainvälinen Innovatiivinen oppiminen ja opetus (Innovative Teaching and Learning, ITL) -tutkimushanke, jonka Suomen tutkimusosuutta olen Jyväskylän yliopiston Agora Centerin tutkijana toteuttanut vuosina 2009–2011. Tästä työstä ilmenee, että opettajuus on erittäin vaativa ja monitahoinen ammatti, joka edellyttää asiantuntemusta opettajuudesta koulujärjestelmän eri tasoilla. Nykyopettaja ei voi enää toimia pelkästään perinteisenä tiedon jakajana vaan osana ammatillista toimintakulttuuria sekä oppilaiden oppimisen ohjaajana. Opettaja on yhtä lailla luotettava käytännön toimija luokkahuoneen arjessa kuin yhteiskunnallinen toimija laajassa kansallisessa mittakaavassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pilvilinnoja ja palomuureja - tulevaisuuden oppimisen ja työnteon tilat : F-SHAPE-projektin satoa
Häkkinen, Päivi; Viteli, Jarmo (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2014) -
Luokanopettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksista tulevaisuuden taitojen kehittämisessä
Suuronen, Eeva; Eskola, Laura (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajien käsityksiä siitä, millaisia tulevaisuuden taitoja tieto- ja viestintäteknologia edistää ja edellyttää. Tutkimuksemme teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan ... -
Yhdysluokkapedagogiikkaa kehittämässä : tapaustutkimus yhdysluokkaopetuksesta kyläkoulussa
Toikkanen, Nina (2001) -
Opettajan käsityksiä tulevaisuuden taidoista
Ahlström, Tea (2015) -
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.