Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa elämänhallinnallisten tekijöiden yhteyttä ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä rahankäytön, harrastusten, nukkumistottumusten ja päihteiden käytön yhteyttä opinnoissa menestymiseen ja edistymiseen sekä negatiiviseen keskeyttämiseen. Aineistona olivat Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa -hanketta varten kerätyt Internetpohjaisen kyselyn vastaukset ja oppilaitosten luovuttamat opiskelijarekisteritiedot.
Ammatillisessa oppilaitoksessa ensimmäistä vuotta opiskelevat vastaajat täyttivät kyselylomakkeen verkossa syksyllä 2009. Vastaajia oli yhteensä 1 213, joista tämän tutkimuksen aineistoksi rajattiin alle 25-vuotiaat nuoret. Lopullinen tutkimusjoukko oli 1 187. Aineistoa analysoitiin parametrisilla ja parametrittomilla menetelmillä suorittamalla ryhmävertailuja ja mallintamalla muuttujien välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa ilmeni, että haasteet rahankäytön hallinnassa, harrastamattomuus, epäsäännölliset nukkumistottumukset ja päihteiden käyttö olivat yhteydessä heikompaan opinnoissa menestymiseen ja edistymiseen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Opintojen sujumattomuus puolestaan voi olla yhteydessä opintojen keskeyttämiseen. Opintojen negatiiviseen keskeyttämiseen olivat suoraan yhteydessä haasteet rahankäytön hallinnassa, epäsäännölliset nukkumistottumukset ja päihteiden käyttö. Useammalla elämänhallinnallisella riskitekijällä yhdessä oli vahvempi yhteys opintojen sujumattomuuteen ja negatiiviseen keskeyttämiseen kuin yksittäisillä riskitekijöillä. Useammalta eri elämän osa-alueelta kasautuneet riskitekijät selittivät yhdessä noin 12 % negatiivisesta keskeyttämisestä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Peruskoulun aikaisen erityisopetustaustan sekä koulumenestyksen yhteydet opintojen keskeyttämiseen ja koulu-uupumukseen ammatillisessa koulutuksessa
Mansikkamäki, Laura (2013)Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää ensimmäistä vuottaan ammatillisessa koulu-tuksessa opiskelevien nuorten opintojen keskeyttämiseen sekä koulu-uupumukseen joh-taneita tekijöitä. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti ... -
Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma
Romakkaniemi, Tero (2013)TIIVISTELMÄ Romakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHMÄNOHJAAJAN NÄKÖKULMA.Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. ... -
Motivaation puutteen taustalla olevat tekijät ja ammatillisten opintojen keskeyttäminen : nuorten tarinoita keskeyttämisprosesseista
Kettunen, Jemina (2012)Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä toisen asteen ammatillisten opintojen keskeyttämiseen johtaneen motivaation puutteen taustalla on. Tutkimus oli osa ... -
Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen
Salmi, Elisa (Niilo Mäki Instituutti, 2022)KM Elisa Salmen erityispedagogiikan väitöskirja “Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen” tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa 18.3.2022. ... -
Motivaatio, oppimisvaikeudet ja ammatillisten opintojen loppuun suorittaminen
Salmi, Elisa (Jyväskylän yliopisto, 2022)This thesis examined how the different motivation profiles and learning difficulties separately and together are associated with graduation from vocational education and training and what perceptions students had about ...