dc.contributor.author | Ketomäki, Jaana | |
dc.date.accessioned | 2011-12-15T13:28:29Z | |
dc.date.available | 2011-12-15T13:28:29Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1190776 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37090 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa elämänhallinnallisten tekijöiden yhteyttä ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä rahankäytön, harrastusten, nukkumistottumusten ja päihteiden käytön yhteyttä opinnoissa menestymiseen ja edistymiseen sekä negatiiviseen keskeyttämiseen. Aineistona olivat Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa -hanketta varten kerätyt Internetpohjaisen kyselyn vastaukset ja oppilaitosten luovuttamat opiskelijarekisteritiedot.
Ammatillisessa oppilaitoksessa ensimmäistä vuotta opiskelevat vastaajat täyttivät kyselylomakkeen verkossa syksyllä 2009. Vastaajia oli yhteensä 1 213, joista tämän tutkimuksen aineistoksi rajattiin alle 25-vuotiaat nuoret. Lopullinen tutkimusjoukko oli 1 187. Aineistoa analysoitiin parametrisilla ja parametrittomilla menetelmillä suorittamalla ryhmävertailuja ja mallintamalla muuttujien välisiä yhteyksiä. Tutkimuksessa ilmeni, että haasteet rahankäytön hallinnassa, harrastamattomuus, epäsäännölliset nukkumistottumukset ja päihteiden käyttö olivat yhteydessä heikompaan opinnoissa menestymiseen ja edistymiseen ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Opintojen sujumattomuus puolestaan voi olla yhteydessä opintojen keskeyttämiseen. Opintojen negatiiviseen keskeyttämiseen olivat suoraan yhteydessä haasteet rahankäytön hallinnassa, epäsäännölliset nukkumistottumukset ja päihteiden käyttö. Useammalla elämänhallinnallisella riskitekijällä yhdessä oli vahvempi yhteys opintojen sujumattomuuteen ja negatiiviseen keskeyttämiseen kuin yksittäisillä riskitekijöillä. Useammalta eri elämän osa-alueelta kasautuneet riskitekijät selittivät yhdessä noin 12 % negatiivisesta keskeyttämisestä. | |
dc.format.extent | 69 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | nuori | |
dc.subject.other | ammatillinen peruskoulutus | |
dc.subject.other | negatiivinen keskeyttäminen | |
dc.subject.other | elämänhallinta | |
dc.subject.other | syrjäytyminen | |
dc.title | Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011121511806 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2011-12-15T13:28:30Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | elämänhallinta | |
dc.subject.yso | syrjäytyminen | |
dc.subject.yso | opintojen keskeyttäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |