dc.contributor.author | Kontturi, Juha-Pekka | |
dc.date.accessioned | 2011-12-07T13:47:15Z | |
dc.date.available | 2011-12-07T13:47:15Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1190296 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37045 | |
dc.description.abstract | Kontturi, J-P. 2011. Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa. ”Onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan?” Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. s. 73.
Tämä pro gradu -tutkielma selvittää sitä, kuinka luokanopettajien eettinen arvopohja on rakentunut. Mistä luokanopettajat ovat ammentaneet omat eettiset arvonsa? Lisäksi tutkimuksessa selvitetään se, kuinka nämä kuusi tapausopettajaa kokevat saaneensa valmiuksia eettisenä kasvattajan toimimiseen koulutuksestansa. Kolmantena tutkimusongelmana tutkimuksessa on median tuoma muutos yhteiskuntaan. Kuinka opettajat kokevat median merkityksen jopa yhtenä kasvatusinstituutiona? Neljäntenä ongelmana tutkimus selvittää sen, kuinka yhteiskunnan muutos näkyy eri-ikäisissä opettajissa. Lisäksi tutkimus kartoittaa mies- ja naisopettajien välillä ilmeneviä eroja eettisinä kasvattajina ja mahdollisia eroja heidän arvopohjissaan.
Tutkimus on kuuden tapauksen kvalitatiivinen tapaustutkimus, joihin haastateltavat luokanopettajat valikoituivat koulutuksen, iän ja työkokemuksen, mutta myös sukupuolen mukaan. Menetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua, jonka toteutin siten, että haastattelin jokaisesta kategoriasta kahta opettajaa. Kategoriat olivat alle 5 vuotta työelämässä olleet, yli 10 vuotta työelämässä olleet ja yli 20 vuotta työelämässä olleet. Kustakin ryhmästä haastattelin sekä mies- että naisopettajaa, jolloin haastattelujen kokonaismääräksi tuli kuusi kappaletta.
Tutkimus alkoi kyselylomakkeen kehittelyllä, jonka jälkeen valittiin haastateltavat opettajat. Haastattelut nauhoitettiin ja ne purettiin auki sanasta sanaan, jolloin litteroidulle aineistolle suoritettiin aineiston pelkistäminen. Aineisto teemoiteltiin ja tyypiteltiin, jonka jälkeen aineistosta nousseet vastaukset sidottiin Dreyfusin eettisen asiantuntijuuden mallin mukaan tutkimusongelmiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että näiden kuuden luokanopettajien arvopohjat ovat muodostuneet kotikasvatuksen varaan. Opettajat kuitenkin kokevat, että työ- ja elämänkokemus on aiheuttanut muutoksia heidän arvopohjaansa. Mitä kauemmin on ollut työelämässä, sitä voimakkaampaa tämä muutos on. Koulutuksesta vain harjoitteluiden osalta koetaan olevan hyötyä omalle työuralle. Tutkimuksessa ilmenee, että opettajat kokevat median kasvaneen roolin haasteelliseksi oman työnsä ja sen eettisyyden kannalta. Mies- ja naisopettajien välillä sen sijaan erovaisuuksia löytyy vain vähän, mikä on tutkimuksen yllättävin huomio. Yhteiskunnan muutosta peilataan näiden kuuden tapauksen osalta ja tutkimuksessa havaitaan, että yhteiskunnan muutos vaikuttaa siihen, miten opettajat toimivat eettisinä kasvattajina. | |
dc.format.extent | 73 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | etiikka | |
dc.subject.other | eettinen kasvatus | |
dc.subject.other | luokanopettaja | |
dc.subject.other | arvot | |
dc.subject.other | yhteiskunta | |
dc.subject.other | media | |
dc.subject.other | luokanopettajan koulutus | |
dc.title | Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa : "onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011120711767 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2011-12-07T13:47:15Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | etiikka | |
dc.subject.yso | eettinen kasvatus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | arvot | |
dc.subject.yso | yhteiskunta | |
dc.subject.yso | media | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |