dc.contributor.author | Lahti, Annika | |
dc.date.accessioned | 2011-12-04T01:09:35Z | |
dc.date.available | 2011-12-04T01:09:35Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1190166 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37036 | |
dc.description.abstract | Nykyinen käsitys vieraiden kielten opettamisesta Suomessa painottaa kielen lisäksi myös kohdekulttuurin tuntemusta. Kielen opetuksessa tulisi huomioida sen kulttuurinen konteksti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten lukiolaisten kokemuksia ulkomaisesta ystävyyskoulutoiminnasta. Erityisen kiinnostuksen kohteena olivat lukiolaisten motiivit osallistua projektiin, heidän näkemyksensä projektin suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä heidän kokemuksensa projektin vaikutuksista kulttuurienväliseen oppimiseen ja kielitaitoon.
Työn teoreettisessa osassa tarkastellaan kulttuurienvälistä kompetenssia kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteena Suomen lukio-opetussuunnitelmassa ja sen roolia suhteessa vieraiden kielten opetukseen. Lisäksi valaistaan kohtaamispedagogiikan sekä autenttisen ja kokemuksellisen oppimisen periaatteita.
Työn empiirisessä osassa keskitytään seitsemän jyväskyläläisen lukiolaisen kokemuksiin ystävyyskouluprojektista länsisaksalaisen lukion kanssa. Aineiston keräämisen metodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Materiaali koostuu kahdesta parihaastattelusta ja yhdestä kolmen hengen ryhmähaastattelusta. Työn empiirisessä osassa keskitytään nimenomaan oppilaiden subjektiivisen kokemuksen kuvaamiseen ystävyyskouluprojektiin liittyen sekä näiden kokemusten analysointiin.
Analyysista kävi ilmi, että lukiolaiset kokivat projektiin osallistumisen hyödylliseksi. Erityisesti puhevalmius ja kuullun ymmärtäminen kehittyivät. Lisäksi positiivisena nähtiin ulkomaisten kontaktien solmiminen ja se, että perhemajoituksessa tutustui syvällisemmin saksalaiseen kulttuuriin. Ystävyyskoulutoiminnan kehitysalueiksi nousivat kokemuksen jälkeinen reflektointi sekä koulunkäynnin merkityksen vahvistaminen vierailujen ohjelmassa. | fi |
dc.format.extent | 58 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Schulpartnerschaft | |
dc.subject.other | interkulturelles Lernen | |
dc.subject.other | interkulturelle Kompetenz | |
dc.subject.other | erfahrungbedingtes Lernen | |
dc.subject.other | Authentizität | |
dc.subject.other | Begegnungspädagogik | |
dc.title | Zu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011120411761 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2011-12-04T01:09:35Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | ystävyyskoulut | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | motiivit | |
dc.subject.yso | kulttuurienvälinen viestintä | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |