Show simple item record

dc.contributor.authorLahti, Annika
dc.date.accessioned2011-12-04T01:09:35Z
dc.date.available2011-12-04T01:09:35Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1190166
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37036
dc.description.abstractNykyinen käsitys vieraiden kielten opettamisesta Suomessa painottaa kielen lisäksi myös kohdekulttuurin tuntemusta. Kielen opetuksessa tulisi huomioida sen kulttuurinen konteksti. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa suomalaisten lukiolaisten kokemuksia ulkomaisesta ystävyyskoulutoiminnasta. Erityisen kiinnostuksen kohteena olivat lukiolaisten motiivit osallistua projektiin, heidän näkemyksensä projektin suunnittelusta ja toteutuksesta, sekä heidän kokemuksensa projektin vaikutuksista kulttuurienväliseen oppimiseen ja kielitaitoon. Työn teoreettisessa osassa tarkastellaan kulttuurienvälistä kompetenssia kansainvälisyyskasvatuksen tavoitteena Suomen lukio-opetussuunnitelmassa ja sen roolia suhteessa vieraiden kielten opetukseen. Lisäksi valaistaan kohtaamispedagogiikan sekä autenttisen ja kokemuksellisen oppimisen periaatteita. Työn empiirisessä osassa keskitytään seitsemän jyväskyläläisen lukiolaisen kokemuksiin ystävyyskouluprojektista länsisaksalaisen lukion kanssa. Aineiston keräämisen metodina käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Materiaali koostuu kahdesta parihaastattelusta ja yhdestä kolmen hengen ryhmähaastattelusta. Työn empiirisessä osassa keskitytään nimenomaan oppilaiden subjektiivisen kokemuksen kuvaamiseen ystävyyskouluprojektiin liittyen sekä näiden kokemusten analysointiin. Analyysista kävi ilmi, että lukiolaiset kokivat projektiin osallistumisen hyödylliseksi. Erityisesti puhevalmius ja kuullun ymmärtäminen kehittyivät. Lisäksi positiivisena nähtiin ulkomaisten kontaktien solmiminen ja se, että perhemajoituksessa tutustui syvällisemmin saksalaiseen kulttuuriin. Ystävyyskoulutoiminnan kehitysalueiksi nousivat kokemuksen jälkeinen reflektointi sekä koulunkäynnin merkityksen vahvistaminen vierailujen ohjelmassa.fi
dc.format.extent58 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherSchulpartnerschaft
dc.subject.otherinterkulturelles Lernen
dc.subject.otherinterkulturelle Kompetenz
dc.subject.othererfahrungbedingtes Lernen
dc.subject.otherAuthentizität
dc.subject.otherBegegnungspädagogik
dc.titleZu interkulturellen Begegnungen in der gymnasialen Oberstufe : Erfahrungen finnischer Schüler mit finnisch-deutschen Schulpartnerschaften
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011120411761
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.date.updated2011-12-04T01:09:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysoystävyyskoulut
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysomotiivit
dc.subject.ysokulttuurienvälinen viestintä
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record