Show simple item record

dc.contributor.authorTuulari, Jane-Veera
dc.date.accessioned2011-10-28T07:41:39Z
dc.date.available2011-10-28T07:41:39Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1186304
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36871
dc.description.abstractTämän kartoittavan tutkimuksen ensisijainen tarkoitus oli kehittää musiikin ja/tai äänikirjojen kuunteluun perustuvaa lukivaikeusinterventiota ja selvittää sen toimivuutta. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, vaikuttaisiko musiikin ja äänikirjojen käytöllä olevan joitain eroja tässä aineistossa. Tutkimukseen osallistui kaksitoista heikosti lukevaa 7-9 -vuotiasta lasta Suur-Jyväskylän alueelta. Kullekin lapselle teetettiin kolme mittausta: alkumittaus ennen intervention alkamista, loppumittaus heti intervention päätyttyä ja seurantamittaus noin kolme kuukautta intervention päätyttyä. Kukin testikerta sisälsi kaksi lukutaito- ja kaksi musikaalisuustestiä. Aineiston tilastollisissa analyyseissa käytettiin pienille aineistoille soveltuvia parametrittomia menetelmiä (Wilcoxonin testiä, Friedmannin testiä ja Mann-Whitneyn U-testiä). Kuunteluun perustuvan lukivaikeusintervention kehitystyössä nojauduttiin aiempaan kirjallisuuteen ja intervention aikana tehtyihin laadullisiin havaintoihin. Musiikin ja/tai äänikirjojen kuunteluun perustuva lukivaikeusinterventio sai tutkimuksen yhteydessä alustavan muotonsa, joskin myös kehitys- ja jatkotutkimustarpeita nousi esiin. Lukutaito kehittyi tutkimuksen aikana merkitsevästi molempien lukutaitotestien mukaan. Tulos antaa viitteitä siitä, että kuunteluinterventiolla saattaa olla suotuisia vaikutuksia lukutaitoon. Sillä, käytetäänkö kuunteluinterventiossa musiikkia vai äänikirjoja ei kuitenkaan tämän aineiston perusteella näyttäisi olevan suuria eroja.
dc.format.extent49 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherlukemaan oppiminen
dc.subject.otherlukivaikeus
dc.subject.othermusiikki
dc.subject.otheräänikirjat
dc.subject.otherkuunteluinterventio
dc.titleKunnellen lukemaan : kartoittavalla tutkimusmatkalla musiikin ja äänikirjojen mahdollisuuksiin lukivaikeuden kuntoutuksessa
dc.title.alternativeKartoittavalla tutkimusmatkalla musiikin ja äänikirjojen mahdollisuuksiin lukivaikeuden kuntoutuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011102811603
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2011-10-28T07:41:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoäänikirjat
dc.subject.ysointerventio


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record