Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKarkulahti, Essi
dc.date.accessioned2011-10-26T12:33:21Z
dc.date.available2011-10-26T12:33:21Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1186162
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36867
dc.description.abstractTämän työn tarkoitus on tutkia seitsemäsluokkalaisten oppilaiden oppimista peruskoulun musiikin tunnilla. Oppimista seurattiin yhden opetuskokonaisuuden aikana. Tämä kokonaisuus käsitteli klassista musiikkia ja sen tärkeimpiä aikakausia sekä säveltäjiä. Työssä tehdään opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisille oppilaille, joiden musiikin opiskeluun kuuluu pakollisena osana klassisen musiikin teosten opiskelu. Tutkimukseen osallistui kaksi luokkaa, joista toinen oli Itä-Suomesta ja toinen Länsi-Suomesta. Oppilaita oli ryhmissä tutkimushetkellä yhteensä 33, 16 Itä-Suomesta ja 17 Länsi-Suomesta. Ryhmille opetettiin teokset käyttäen apuna musiikkia, oppilaan omia mielikuvia sekä visuaalista kuvaa. Työn tutkimusote on laadullinen ja taustateoriana on sekä konstruktivismi että Raimo Lindhin kehittämä mielikuvaoppiminen. Molempia käytetään opetuskokeilun toteuttamisen apuna. Työ hakee vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia mielikuvia klassisen musiikin sävellykset yksin sekä yhdessä visuaalisen kuvan kanssa seitsemäsluokkalaisessa herättävät? Oliko oppilaiden tuotoksissa yhteneväisyyksiä? Onko tytöillä tai pojilla enemmän negatiivisia mielikuvia klassista musiikkia kohtaan ja vaikuttaako se oppimiseen? Miten oppilaat arvioivat oppineensa opetuskokeilun avulla ja mitä he olivat mieltä työskentelystä? Tutkimuksessa päästiin hyviin oppimistuloksiin ja oppilaat kokivat uuden opetustavan mielekkäänä. Opetuskokeilun tehneet opettajat pitivät myös tunnin kokonaisuudesta ja aikoivat käyttää metodia jatkossa. Oppilaat antoivat erittäin positiivista palautetta ja opetusmetodia toivottiin oppilaiden keskuudessa tulevaisuudessa lisää. Sekä positiivisia että negatiivisia mielikuvia oli molemmilla opetukseen osallistuneiden ryhmien oppilailla. Tämä ei kuitenkaan tulosten perusteella vaikuttanut oppimiseen haittaavasti.
dc.format.extent100 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheropetuskokeilu
dc.subject.othertoimintatutkimus
dc.subject.othermielikuvaoppiminen
dc.subject.otherkonstruktivismi
dc.subject.otherklassinen musiikki
dc.titleUkkospilviä ja Beethovenia : klassisen musiikinkuuntelun opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisille
dc.title.alternativeKlassisen musiikinkuuntelun opetuskokeilu seitsemäsluokkalaisille
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011102611598
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.subject.methodToimintatutkimus
dc.date.updated2011-10-26T12:33:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomielikuvat
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysotaidemusiikki
dc.subject.ysokonstruktivismi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot