Show simple item record

dc.contributor.authorHyväri, Heidi
dc.date.accessioned2011-10-24T07:31:29Z
dc.date.available2011-10-24T07:31:29Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1185909
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36850
dc.description.abstractTutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymmärtämiseen yhteydessä olevia tekijöitä pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 2. luokan teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen suhteen eroavilla alaryhmillä ilmeni eroja 2. ja 3. luokan luetun ymmärtämisen taidoissa sekä varhaisemmissa esiopetusiän lukemisvalmiuksissa. Opinnäyte on osa Alkuportaat -seurantatutkimusta (Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla), jossa lapsia seurattiin esiopetusvuoden alusta neljännen luokan loppuun. Osallistujina oli 502 yksilöseurantaan osallistunutta lasta. Aineisto kerättiin vuosina 2007, 2009 ja 2010 lasten ollessa esiopetuksessa, toisella ja kolmannella luokalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin lasten yksilö- ja ryhmätestejä. Aineistosta tunnistettiin 2. luokan teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen tason mukaiset alaryhmät: 1) heikko kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito, 2) heikko kuullun ymmärtäminen, 3) heikko tekninen lukutaito, 4) hyvä kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito. Nämä neljä ryhmää erosivat toisistaan kriteerimuuttujien lisäksi myös muissa 2. ja 3. luokan teknisen lukutaidon ja kielellisten taitojen mitoissa. Luetun ymmärtämisessä 2. ja 3. luokalla menestyivät parhaiten ryhmään 4 kuuluvat lapset, joilla sekä tekninen lukutaito että kuullunymmärtämistaidot olivat hyvät. Esiopetusvaiheen lukemisvalmiuksissa alaryhmien välillä oli vain vähäisiä eroja. Ryhmä, jolla oli hyvä kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito, oli muita ryhmiä merkitsevästi parempi kaikissa esiopetusiän lukemisvalmiuksissa, kun taas muiden ryhmien välillä ei ilmennyt eroja. Tutkimus tuki aiempia tutkimustuloksia siinä, että kuullun ymmärtäminen ja tekninen lukutaito alkavat eriytyä lukutaidon kehittyessä. Lisäksi se vahvisti lukemisen yksinkertaisen mallin oletusta siitä, että hyvä luetun ymmärtäminen edellyttää sekä teknisen lukutaidon että kuullun ymmärtämisen riittävää hallintaa.
dc.format.extent65 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertekninen lukutaito
dc.subject.otherkuullun ymmärtäminen
dc.subject.otherluetun ymmärtäminen
dc.subject.otherlukutaito
dc.titleTeknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011102411587
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2011-10-24T07:31:30Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysokuullun ymmärtäminen
dc.subject.ysoluetun ymmärtäminen
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record