University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla

Thumbnail
View/Open
773.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäenpää, Miki |
Radwan, Rami
Date
2019
Discipline
PsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kehittämämme cloze-testi mittaa luetun ymmärtämistä 3.- 4. -luokkalaisilla. Tutkimus on osa Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hanketta, jossa tutkitaan lukuteatterin vaikuttavuutta lukuharjoittelun muotona. Kaikki 114 osallistujaa tulivat samasta Jyväskylän alakoulusta, josta kerättiin aineisto kevätlukukauden 2019 aikana. Vertailtavaksi testiksi otettiin Suomessa yleisessä käytössä oleva Ala-asteen lukutesti eli ALLU. Testejä vertailemalla arvioitiin clozen validiteettia luetun ymmärtämisen testinä. Lisäksi osallistujilta mitattiin kognitiivisia taustatekijöitä luetun ymmärtämisen teorioita integroivaan malliin (eng. Integrated Model of Reading Comprehensio, IMREC) pohjautuen. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä kognitiiviset prosessit ovat aktiivisina luetun ymmärtämisen aikana ja tarkastella niiden yhteyttä cloze-testiin. Mitattaviksi kognitiivisiksi taustatekijöiksi valittiin lukusujuvuus, sanaston laajuus, näönvarainen päättelykyky, kielellinen päättelykyky, lyhytkestoinen muisti ja työmuisti. Testien välisiä yhteyksiä sekä kognitiivisten taustatekijöiden yhteyttä luetun ymmärtämisen testeihin tarkasteltiin korrelaatiomatriisin ja regressiomallien avulla. Testien välinen vahva korrelaatio ja kummankin testin pääosin samankaltaiset korrelaatiot kognitiivisiin taustatekijöihin antavat viitteitä siitä, että testit mittaavat samaa taitoa. Tulokset viittaavat siihen, että cloze-testillä voi mitata validisti luetun ymmärtämistä 3.-4. - luokkalaisilla, kun sen tuloksia verrattiin Ala-asteen lukutestin tuloksiin. Kognitiivisista taustatekijöistä päättelykyky korostui cloze-testissä enemmän kuin ALLUssa. Päättelykyky vaikuttaa olevan keskeinen komponentti luetun ymmärtämisessä. ...
Keywords
cloze-testi kognitiiviset taustatekijät ala-asteen lukutesti lukemisen arviointi päättelykyky aukot johdonmukaisuus sidoksisuus alakoulu luetun ymmärtäminen testit työmuisti tekstinymmärtäminen kognitiiviset prosessit oppilaat tekstit lukutaito prosessilukeminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912185398

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kuullun ja luetun tekstin ymmärtämisstrategiat ja -vaikeudet peruskoulun kolmannella ja yhdeksännellä luokalla 

    Holopainen, Esko (University of Jyväskylä, 2003)
  • The problem of equivalence in translating texts in international reading literacy studies : a text analytic study of three English and Finnish texts used in the PISA 2000 reading texts 

    Arffman, Inga (Institute for Educational Research, 2007)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin ongelmia, joita kansainvälisissä lukukokeissa on käännettäessä lukukoetekstejä osallistujamaiden kielille ja pyrittäessä samalla pitämään tekstien vaikeustaso muuttumattomana – sillä elleivät ...
  • Teknisen lukutaidon ja kuullun ymmärtämisen yhteydet luetun ymmärtämiseen alakoulun alussa 

    Hyväri, Heidi (2011)
    Tutkielmassa tarkasteltiin varhaiseen luetun ymmärtämiseen yhteydessä olevia tekijöitä pohjautuen lukemisen yksinkertaisen mallin (Tunmer & Hoover 1992) oletuksiin. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin 2. luokan teknisen ...
  • The role of motor system in action-related language comprehension in L1 and L2 : An fMRI study 

    Tian, Lili; Chen, Hongjun; Zhao, Wei; Wu, Jianlin; Zhang, Qing; De, Ailing; Leppänen, Paavo; Cong, Fengyu; Parviainen, Tiina (Elsevier, 2020)
    The framework of embodied cognition has challenged the modular view of a language-cognition divide by suggesting that meaning-retrieval critically involves the sensory-motor system. Despite extensive research into the ...
  • Kuullun ymmärtämisen arviointi ja yhteydet ensimmäisen luokan oppilaiden kielellisiin taitoihin ja lukemiseen 

    Tiainen, Tanja (2006)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre