Cloze-testi luetun ymmärtämisen mittarina 3. ja 4.-luokkalaisilla
Abstract
Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kehittämämme cloze-testi mittaa luetun ymmärtämistä 3.-
4. -luokkalaisilla. Tutkimus on osa Niilo Mäki Instituutin ReadDrama-hanketta, jossa
tutkitaan lukuteatterin vaikuttavuutta lukuharjoittelun muotona. Kaikki 114 osallistujaa tulivat
samasta Jyväskylän alakoulusta, josta kerättiin aineisto kevätlukukauden 2019 aikana.
Vertailtavaksi testiksi otettiin Suomessa yleisessä käytössä oleva Ala-asteen lukutesti eli
ALLU. Testejä vertailemalla arvioitiin clozen validiteettia luetun ymmärtämisen testinä.
Lisäksi osallistujilta mitattiin kognitiivisia taustatekijöitä luetun ymmärtämisen teorioita
integroivaan malliin (eng. Integrated Model of Reading Comprehensio, IMREC) pohjautuen.
Tarkoituksena oli selvittää, mitkä kognitiiviset prosessit ovat aktiivisina luetun ymmärtämisen
aikana ja tarkastella niiden yhteyttä cloze-testiin. Mitattaviksi kognitiivisiksi taustatekijöiksi
valittiin lukusujuvuus, sanaston laajuus, näönvarainen päättelykyky, kielellinen päättelykyky,
lyhytkestoinen muisti ja työmuisti. Testien välisiä yhteyksiä sekä kognitiivisten
taustatekijöiden yhteyttä luetun ymmärtämisen testeihin tarkasteltiin korrelaatiomatriisin ja
regressiomallien avulla.
Testien välinen vahva korrelaatio ja kummankin testin pääosin samankaltaiset korrelaatiot
kognitiivisiin taustatekijöihin antavat viitteitä siitä, että testit mittaavat samaa taitoa. Tulokset
viittaavat siihen, että cloze-testillä voi mitata validisti luetun ymmärtämistä 3.-4. -
luokkalaisilla, kun sen tuloksia verrattiin Ala-asteen lukutestin tuloksiin. Kognitiivisista
taustatekijöistä päättelykyky korostui cloze-testissä enemmän kuin ALLUssa. Päättelykyky
vaikuttaa olevan keskeinen komponentti luetun ymmärtämisessä.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2019
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912185398Use this for linking
Language
Finnish