dc.contributor.author | Kaukonen, Saila | |
dc.contributor.author | Lipsanen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2011-10-17T08:42:08Z | |
dc.date.available | 2011-10-17T08:42:08Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1185553 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/36816 | |
dc.description.abstract | Tutkielma on osa Liikkuva koulu -projektia, jonka yhtenä tavoitteena on saada välitunnit
fyysisesti aktiivisemmiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista välituntiliikunnan
tehostamista tapaustutkimuksen kohteena olevalla koululla oli järjestetty.
Lisäksi tutkittiin saatuja kokemuksia välitunti-interventiosta, mahdollisia muutoksia
oppilaiden välituntitoiminnan fyysisessä aktiivisuudessa sekä keinoja välituntiliikkumisen
lisäämiseen ja oppilaiden motivointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin
kyselyitä, haastatteluita sekä havainnointia. Kyselyihin vastaajina olivat tutkimuskoulun
yhden 2. luokan (n = 22), yhden 4. luokan (n = 29) ja yhden 5. luokan (n =
21) oppilaat. Haastateltavina olivat välitunteja organisoiva projektityöntekijä, neljä
välitunteja ohjaavaa 5.-luokkalaista eli välkkäriä ja viisi 4.-luokkalaista ohjatuille
välitunneille osallistuvaa oppilasta sekä kyselyyn vastanneiden luokkien opettajat.
Tutkimuskoululla järjestettiin välkkärien ohjaamia ulkovälitunteja päivittäin 1.–2.-
luokille ja sisävälitunteja kullekin 3.–6.-luokalle kerran viikossa.
Tutkimuksen mukaan pojat olivat välitunneilla liikunnallisesti aktiivisempia kuin
tytöt, mutta tytöt osallistuvat ohjatuille välitunneille poikia useammin. Välitunneilla
liikkumisen aktiivisuus oli vähäisempää iän myötä. Erityisen mukavina välituntitoimintoina
oppilaat pitivät pelejä, leikkejä sekä kiipeilyä ja roikkumista. Vähiten mukaviksi
toiminnoiksi koettiin välitunneilla samanlaisina toistuvat sisällöt. Haastatellut
4.-luokkalaiset toivoivat, että ohjattuja välitunteja järjestettäisiin useammin. Tutkimuksessa
havaittiin, että välitunneilla harvoin liikkuvat oppilaat eivät osallistuneet
myöskään ohjatuille välitunneille siinä määrin, mitä tavoiteltiin. Välkkäritoiminnan
tavoitteissa ei ollut korostuneesti kiinnitetty huomiota oppilaiden liikuntaan motivoimisen
keinoihin, mikä olisi tärkeää erityisesti passiivisten oppilaiden aktivoimisessa
pitkällä aikavälillä. Projektissa on kuitenkin otettu ensiaskel kohti aiempaa liikunnallisempia
välitunteja. | |
dc.format.extent | 99 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.other | ohjattu välitunti | |
dc.subject.other | interventio | |
dc.title | Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011101711551 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2011-10-17T08:42:09Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | välitunnit | |
dc.subject.yso | interventio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |