Välitunnit fyysisesti aktiivisemmiksi
Päivämäärä
2011Tutkielma on osa Liikkuva koulu -projektia, jonka yhtenä tavoitteena on saada välitunnit
fyysisesti aktiivisemmiksi. Tutkimuksessa selvitettiin, millaista välituntiliikunnan
tehostamista tapaustutkimuksen kohteena olevalla koululla oli järjestetty.
Lisäksi tutkittiin saatuja kokemuksia välitunti-interventiosta, mahdollisia muutoksia
oppilaiden välituntitoiminnan fyysisessä aktiivisuudessa sekä keinoja välituntiliikkumisen
lisäämiseen ja oppilaiden motivointiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin
kyselyitä, haastatteluita sekä havainnointia. Kyselyihin vastaajina olivat tutkimuskoulun
yhden 2. luokan (n = 22), yhden 4. luokan (n = 29) ja yhden 5. luokan (n =
21) oppilaat. Haastateltavina olivat välitunteja organisoiva projektityöntekijä, neljä
välitunteja ohjaavaa 5.-luokkalaista eli välkkäriä ja viisi 4.-luokkalaista ohjatuille
välitunneille osallistuvaa oppilasta sekä kyselyyn vastanneiden luokkien opettajat.
Tutkimuskoululla järjestettiin välkkärien ohjaamia ulkovälitunteja päivittäin 1.–2.-
luokille ja sisävälitunteja kullekin 3.–6.-luokalle kerran viikossa.
Tutkimuksen mukaan pojat olivat välitunneilla liikunnallisesti aktiivisempia kuin
tytöt, mutta tytöt osallistuvat ohjatuille välitunneille poikia useammin. Välitunneilla
liikkumisen aktiivisuus oli vähäisempää iän myötä. Erityisen mukavina välituntitoimintoina
oppilaat pitivät pelejä, leikkejä sekä kiipeilyä ja roikkumista. Vähiten mukaviksi
toiminnoiksi koettiin välitunneilla samanlaisina toistuvat sisällöt. Haastatellut
4.-luokkalaiset toivoivat, että ohjattuja välitunteja järjestettäisiin useammin. Tutkimuksessa
havaittiin, että välitunneilla harvoin liikkuvat oppilaat eivät osallistuneet
myöskään ohjatuille välitunneille siinä määrin, mitä tavoiteltiin. Välkkäritoiminnan
tavoitteissa ei ollut korostuneesti kiinnitetty huomiota oppilaiden liikuntaan motivoimisen
keinoihin, mikä olisi tärkeää erityisesti passiivisten oppilaiden aktivoimisessa
pitkällä aikavälillä. Projektissa on kuitenkin otettu ensiaskel kohti aiempaa liikunnallisempia
välitunteja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The associations between self-reported anxiety symptoms and physical activity among university students in Finland
Marttinen, Eerik (2024)In this thesis, I investigate the relationship between anxiety symptoms and physical activity among university students studying at Finnish universities. As anxiety is an increasing problem among students and exercise has ... -
Liikuntavälitunti ja sen yhteydet fyysisen kunnon kehittymiseen : tapaustutkimus Haapajärven yläasteen poikien kokemuksista
Lampinen, Pekka (2017)TIIVISTELMÄ Lampinen, Pekka. 2017. Liikuntavälitunti ja sen yhteydet fyysisen kunnon kehittymiseen: Tapaustutkimus Haapajärven yläasteen poikien kokemuksista. Jyväskylän yliopisto. Liikunta-pedagogiikan pro gradu ... -
Fyysisen aktiivisuuden ja työskentelytaitojen yhteydet koulussa 4. luokan oppilailla
Huuskonen, Hannele (2014) -
Liikunta-aktiivisuus 5.- ja 6.-luokkalaisilla oppilailla : katsaus Liikkuva koulu -hankkeen oppilaiden liikuntakäyttäytymiseen
Mattila, Juho (2014)Lähtökohdat: Suomalaisten 5.- ja 6.-luokkalaisten lasten fyysistä aktiivisuutta on tutkittu riit-tävän liikuntamäärän näkökulmasta Nuorten terveystapatutkimuksessa, Laps Suomen -tutkimuksessa, WHO-Koululaistutkimuksessa ... -
Vähän ja paljon liikkuvien lasten liikuntatottumusten taustalla esiintyviä syitä
Kaitsalmi, Linda; Parikka, Susanna (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä eroja vähän ja paljon liikkuvien lasten fyysisen aktiivisuuden taustalla oli. Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien antaman tuen ja heidän fyysisen aktiivisuutensa yhteyttä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.